Honda werkt aan een compacte elektrische motorfiets, qua afmetingen vergelijkbaar met de Honda MSX Grom. Recente patenten tonen aan dat deze motor een compleet uniek ontwerp zal hebben, met enkele opvallende kenmerken.
Een van de meest in het oog springende aspecten is de Hossack-voorvering, vergelijkbaar met dat van de Honda Gold Wing. Dit is heel ongebruikelijk voor een kleine motorfiets. Het monocoque frame bestaat grotendeels uit de behuizing van de batterij, waaraan de voorvering en het achterframe zijn bevestigd.
De aandrijving komt van een middengeplaatste elektromotor. De transmissie lijkt een tandriem te zijn die in de enkelzijdige swingarm is geïntegreerd.
Het meest recente patent richt zich op de koplamp, die een groot gat in het midden heeft. Dit dient om de luchtstroom langs de LED’s en de batterij te leiden voor koeling. De LED-ring fungeert als enige lichtbron, in tegenstelling tot sommige bestaande ontwerpen met een aparte hoofdlamp in het midden.
Naast de standaardcomponenten die we normaal gesproken op dit soort motorfietsen zien, tonen de Honda-patenten ook enkele vrij geavanceerde onderdelen. Kleine achteruitkijkcamera’s, gemonteerd in de uiteinden van het stuur, vervangen de spiegels en geven hun beelden rechtstreeks door aan displays die op het stuur zijn gemonteerd.
Het is onwaarschijnlijk dat een dergelijk systeem daadwerkelijk op een productie-motorfiets als deze zou worden toegepast, maar Honda probeert mogelijk zo veel mogelijk opties te dekken in het patent om de weg vrij te maken voor dergelijke componenten in de toekomst.
Honda lijkt hiermee in te zetten op de markt voor compacte elektrische stadsvoertuigen. De kleine afmetingen bieden voordelen op het gebied van wendbaarheid, gewicht en batterijcapaciteit. Het bedrijf streeft ernaar om tegen 2025 tien elektrische modellen op de markt te brengen.