Voormalig zijspan-coureur en bovenal framebouwer Colin Seeley is eerder deze week op 84-jarige leeftijd overleden. De Engelsman won als zijspan-coureur onder meer de Dutch TT-zijspanrace in 1964. Als framebouwer kreeg hij nog meer lof.
Seeley groeide op in Kent in Engeland, vlakbij het circuit van Brands Hatch – een circuit waar hij dan ook regelmatig te vinden was. Na een aantal baantjes in de motorwereld – waardoor hij in aanraking kwam met het voormalige Formule 1-opperhoofd Bernie Ecclestone – begon hij aan een succesvolle zijspan- en solowegracecarriere.
In een tijd dat de Britse motorindustrie in de herfst van haar bestaan belandde Seeley na een vroegtijdig pensioen als coureur in de wereld van het framebouwen. De Brit maakte snel naam en voorzag bijvoorbeeld Barry Sheene in 1971 van een frame voor zijn HiTac Suzuki T500-blok. Naar verluidt verklaarde Sheene lang dat die Seeley-Suzuki de best sturende motorfiets was die hij ooit gereden had.
De frames waarin een Yamaha-blok gehangen werd, werden Yamsel genoemd – een naam die bij velen net zo iconisch in de oren klinkt als bijvoorbeeld Triton en Norvin.
Seeley belandde na een vroegtijdig pensioen als coureur in de wereld van het framebouwen.
Midden jaren zeventig bouwde Seeley ook straatmotoren, op bases zoals de Honda CB750 Four – zie hierboven. Het was indertijd de normaalste zaak van de wereld framekits te bestellen; voor op straat of voor de racerij. Niet zo normaal was toen Honda Britain aan Seeley vroeg een ode aan Phil Read te maken. Slechts 150 Honda CB750F2 Phil Read Replica werden er gemaakt, met de kenmerkende dubbele koplamp. Honda bouwde de Phil Read Replica ter ere van de Formula 1 TT-overwinning van Read een jaar eerder in 1976.
In de jaren die volgden nam het racen met klassieke motoren eerst af, waarna het in de jaren tachtig opnieuw in opkomst kwam. Sindsdien wonnen Seeleys onder meer meerdere Manx Grand Prix en Classic TT-races.
Behalve het framebouwen, raakte de Seeley via Ecclestone in de jaren zeventig al betrokken in de autoracerij. Later zou hij een managementfunctie bekleden bij Brabham Formule 1-team. Begin jaren negentig trok hij ook de kar bij het Norton Rotary-team.
The great Colin Seeley passed away yesterday, he was a motorcycle racer turned motorcycle designer who became famous for his advanced (and much copied) motorcycle frame designs.
— Silodrome (@Silodrome) January 8, 2020
Read more about him here: https://t.co/VOr8WyQeq9 pic.twitter.com/ffcNTCnvPx
Colin Seeley werd 84 jaar.
Foto: Joan Seeley Trust en Lothar Spurzem
Galerij: Mecum