vrijdag 22 november 2024

Oefenen voor de ZZ Races

Aanstaande zaterdag worden de ZZ races verreden in het dorpje ’t Zandt in Groningen. Onze Tom doet – na een opzienbarend mailtje – mee, maar daarvoor moesten we al wel even oefenen met Wim Louwes van Race Team Louwes.

De ZZ races zijn een begrip in het noorden van het land. Al sinds 1946 worden ze namelijk al verreden. Nouja, dankzij de revival dan. De originele ZZ’s werden in ’46 en ’47 gereden. In 1999 werd er nieuw leven ingeblazen en in 2000 werd succesvol de derde editie georganiseerd. Sindsdien wordt er om de drie jaar gereden. Geen echte races meer, maar zogenaamde regelmatigsheids wedstrijden. Al sinds het begin is Wim Louwes nauw betrokken bij de organisatie. Een paar jaar geleden deed hij een stapje terug en nu is hij alleen nog maar actief als deelnemer met een aantal solomotoren men zijn zijspan. Maar omdat vaste bakkenist Maikel het niet meer zo zag zitten nu er een kleine op komst is zat Wim dus te springen om iemand die met hem mee wilde rijden. Een oproep dus, of wij het misschien aandurven. Nou, dat willen we wel eens proberen hoor! Een tijdje terug reed ik daarom maar vast eens naar Groningen om niet geheel in het diepe gegooid te worden op de wedstrijddag aanstaande zaterdag 16 juni.

‘Hier grijp je je vast bij een linkerbocht’, zegt Wim terwijl hij naar een ingetapete stang wijst die aan de buitenkant naast de wielkast van het zijspanwiel zit. ‘Hoe verder je eruit hangt, hoe makkelijker ik naar links kan sturen.’ En dat is belangrijk want omdat het zijspan aan de linkerzijde van de motor zit kan het zijn dat als je een bocht maakt in die richting het zijspan omhoog getilt wordt. Dat weegt namelijk erg weinig en valt met één vinger op te tillen zoals zoon Ate demonstreert. Bij een bocht naar rechts is het zaak zoveel mogelijk gewicht op het achterwiel te krijgen. Daarvoor moet ik op mijn zij achter Wim gaan liggen. Vasthouden kan met eenzelfde greep vlak naast het achterwiel van de motor.

Bij het proefritje wordt het me allemaal wat duidelijker. Iemand kan het je namelijk wel uitleggen maar – zoals ze op school door de jaren heen ook wel aan me gemerkt hebben – leer ik veel meer door dingen gewoon te doen. Op mijn knieën neem ik plaats in de bak en direct wordt bijvoorbeeld duidelijk dat kneesliders niet bepaald comfortabel zijn. Die moeten er eigenlijk gewoon af om normaal te kunnen bewegen. Na de Triumph – die overigens stamt uit 1950 – aangelopen te hebben spring ik in het zijspan en kunnen we op weg. 

Het gaat allemaal erg onwennig. Ik weet best hoe ik een motorfiets de hoek om kan krijgen, zelfs met een zijspan eraan lukt dat me aardig, maar zo vanuit een bak helpen sturen is een hele andere tak van sport. De eerste twee bochten geeft Wim me de kans om links en rechts wat gevoel te krijgen qua zitpositie, de bochten daarna geeft hij overduidelijk wat meer gas en moet ik snel handelen om op tijd op de juiste plek te zitten voor de volgende bocht. Oefening baart kunst, dat blijkt bij de tweede keer op en neer over het landweggetje wanneer ik niet steeds weer de laars van Wim aanzie voor het handvat aan de rechterflank en raak ik met mijn helm een aantal hogere grassprieten in een bocht naar links. Het liefst had ik natuurlijk nog wat meer geoefend maar een olielek gooit rook in het eten. Het is de eerste keer in tijden dat het oude beestje weer serieus heeft gelopen en ds lopen er dikke druppels olie langs de linkerkant uit het blok. Jammer, maar het heeft ook één voordeel: omdat ik met mijn zij over de achterkant heen lag is de rechterzijde van mijn pak besprenkelt met de zwarte smurrie en dus meteen mooi ingevet. 

Nog even knutselen dus maar dat komt voor zaterdag goed! De trainingen beginnen om 09.30 uur, de races beginnen om 12.30 uur. Geschat wordt dat het programma tegen 18:00 uur is afgelopen. Wellicht zien we je daar! Meer info lees je op www.zzraces.nl.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen