Benda haalde eerder de krantenkoppen met de moderne en buitenissig gestileerde LFC 700 powercruiser en de kleine instapcruiser BD300. Nu toont Benda hun nieuwste meesterwerken: een paar zelfontwikkelde V4-blokken. Gezien de specificaties van de blokken en Benda’s voorliefde voor cruisers, zullen we binnenkort wellicht meer powercruisers van het merk met V4-blokken.
De grootste cilinderinhoud van de nieuwe Benda V4 bedraagt 1198 cc en is daarmee een fractie groter dan de krachtige viercilindermotoren van Aprilia en Ducati, die een cilinderinhoud hebben van respectievelijk 1099 en 1103 cc. De Chinese V4 zal onvermijdelijk worden vergeleken met de Panigale, RSV4, en Tuono in termen van prestaties. Het vermogen is ietwat ondermaats, maar verre van zwak, met een geclaimde 154 pk bij 9.500 tpm. Benda’s nieuwe V4-motor produceert ook een koppel van 120,7 Nm bij 7.500 tpm.
Luchtmachtpiloten gestraft voor ongeoorloofde stop om klassieke motorfiets op te pikken
De V4 heeft een boring x slag van 76 mm en 66 mm, waardoor het blok meer geschikt is voor toerritten dan voor high-performance prestaties. De relatief lage compressieverhouding van 11,5:1 draagt daar ook aan bij. Ter vergelijking: de V4 van de Panigale heeft een aanzienlijk hogere compressieverhouding van 14:1. Last but not least: de cilinderhoek van de Benda-V4 ligt waarschijnlijk tussen de 70 en 75 graden. Het is onduidelijk of de krukas een extra krukpen-offset heeft zoals de nieuwe Harley Revolution Max-blokken.
De Benda-V is echter niet het enige nieuwe blok op de markt. Benda heeft ook een 496cc-V4 gemaakt op basis van hetzelfde carter als de 1200. De lange-slagmotor genereert een koppel van 44,7 Nm bij 8.000 tpm en 57 pk bij 10.000 tpm, met een slag van 55,2 mm en een boring van 53,5 mm. Het blok heeft net als de grotere V4 een compressieverhouding van 11,5:1, wat erop wijst dat hij zal worden gebruikt voor meer straat- en toergerichte doeleinden. Op dit moment heeft Benda nog niet aangekondigd op welke modellen deze nieuwe blokken te vinden zullen zijn.