Van 22 – 25 september kun je je in Chongqing op de jaarlijkse CIMAMotor vergapen aan motoren. Italiaanse, Amerikaanse, Duitse motoren, noem maar op. Maar ook Chinese. Voornamelijk lichte, maar ook steeds meer zware motoren die het op termijn in Europa best eens zouden kunnen gaan doen.
Aan bovenstaande zin merk je dat we wat slagen om de arm houden. Feit is dat de zware Chinese motor op komst is. Allereerst introduceert Gaokin Industry op deze beurs een 800cc V-twin. En dat is nog niet eens de zwaarste. Publiekstrekker zou wel eens de 1.808cc V-twin van Longjia kunnen worden.
Longjia is in Europa niet echt een onbekende. Voor het Italiaanse Italjet bouwen ze immer de Buccaneer V-twin. Volgens Chinese websites zou Longjia de CIMAMoto aangrijpen om een Bobber te onthullen. Als dat zo is, is deze motor ook meteen de zwaarste die in China wordt geproduceerd. Alleen… voor het blok heeft Longjia nog wel de blokkenbouwers van het Amerikaanse S&S ingeschakeld. Zo’n 1.808cc blok koop je in de USA voor zo’n $5.500,-. Dan heb je een aandrijving die goed is voor 115 pk en 166 Nm. Als de informatie correct is, zou de LJ1808 – zoals het model gaat heten – China’s krachtigste motor zijn.
Het vage plaatje verraadt een LJ1808 met een springervoorvork, softtail rijwielgedeelte, riemaandrijving en een soort van stijl die je normaal gesproken op Amerikaanse customs ziet.
Qua prijs zal de LJ1808 zeker geen klapper worden, zoals je doorgaans wel gewend bent van Chinese merken. Maar je mag wel rekenen op een veel vriendelijker bedrag dat wat Westerse merken voor dergelijke motoren vragen.