Na het indienen van de patenten en het delen van enkele afbeeldingen, staat CFMoto op het punt om de nieuwe V4 te onthullen waar al enige tijd over gesproken wordt. Het is goed mogelijk dat EICMA de perfecte gelegenheid hiervoor zal zijn.
En wat als CFMoto ook de arena van de WorldSBK betreden? Deze gedachte lijkt verre van fantasierijk, vooral als we kijken naar de nieuwe V4 van 1000 cc met meer dan 200 pk, die op enkele afbeeldingen te zien is en de hoofdrol speelt in een video die afgelopen juli is geüpload. Deze motor is al ‘gepatenteerd’ en staat op het punt binnenkort tijdens EICMA onthuld te worden. Maar laten we het stap voor stap bekijken.
Een V4 voor de SBK?
Op de beelden zien we een moderne V4, die zonder twijfel gericht is op hoge prestaties: het distributiesysteem is ontworpen voor hoge toeren, terwijl het koelsysteem, dat ook zeer geavanceerd is, krachtig lijkt, met twee gescheiden watercircuits tussen de cilinderbanken.
Het is dus duidelijk dat het hier gaat om een motor die bestemd is voor een superbike, wat meteen de deur opent voor een mogelijke deelname van de Chinese constructeur aan het wereldkampioenschap. Aan de andere kant gaan er sinds het begin van 2024 geruchten over een mogelijke toetreding van CFMoto tot de WorldSBK, en met een hypothetische 1000 RR V4 zou dit technisch mogelijk zijn. Volgens het reglement moet CFMoto namelijk minimaal 500 exemplaren produceren om een officiële racefiets te homologeren. Dit aantal is gemakkelijk te bereiken in een land als China.
Dankzij KTM
De mogelijke (of op dit punt waarschijnlijk) CFMoto 1000 RR V4 (laten we het voor nu zo noemen) zou, als het niet de technologie is, in ieder geval het knowhow kunnen gebruiken dat CFMoto heeft opgedaan in samenwerking met KTM, met wie de Chinese constructeur een succesvolle joint venture heeft die al enige tijd bestaat. Hoewel er momenteel geen RC 16 met V4 is goedgekeurd voor de weg, heeft het Oostenrijkse bedrijf niet onverdienstelijk gepresteerd in de MotoGP dankzij de V4-motoren, hoewel deze een hoek van 90 graden hebben in plaats van de 75 graden zoals in de Chinese variant. Het is dan ook onvermijdelijk dat een deel van de technologie die in Mattighofen is ontwikkeld, naar Beijing komt.
De V4 in China
Of het nu van KTM is of niet, de V4-configuratie interesseert de Chinezen zeker. Voor CFMoto zou het een noviteit zijn, terwijl het voor andere binnenlandse bedrijven al een toegepaste oplossing is. Denk bijvoorbeeld aan de powercruiser SRV 600 V Flash van QJMotor, of de Dark Flag 950 die door Benda is gepresenteerd, die momenteel ook werkt aan de ontwikkeling van verdere V4-motoren van 500 cc en 57 pk en van 1198 cc en 154 pk. Dit is een teken dat viercilinders, vooral in V-configuratie, in China in de toekomst steeds succesvoller kunnen worden, zelfs om het ‘prestige’ dat een dergelijke configuratie biedt voor degenen die langs de monocilinders scheuren die de steden bevolken.