De Chinese motorfabrikant CFMoto heeft ons al verwend met verschillende nieuwe motorfietsen in de eerste helft van 2023. En het lijkt erop dat de fabrikant een nog spectaculairdere tweede helft gepland heeft. Dat komt omdat de partner van KTM werkt aan de ontwikkeling van een volwaardige sportmotor. De supersport – laten we ‘m de CFMoto 1000 R noemen – is de eerste viercilinder van het bedrijf en tevens de eerste stap in het zware sportmotor-segment. Ter referentie, het huidige vlaggenschip van de fabrikant is de 450SR.
Bovenstaande video is van vrij lage kwaliteit. Maar als je op het juiste moment pauzeert, zie je een stoere motorfiets. Hij lijkt identiek te zijn aan CFMoto’s huidige ontwerptaal, zoals te zien is op de 300SS en 450SS, compleet met gespierde kuipen en een slank achterwerk. Interessant genoeg heeft deze motorfiets geen enkelzijdige swingarm of een lange uitlaat, beide elementen die we verwachten bij een vlaggenschip CFMoto. Deze aspecten komen echter overeen met de octrooiaanvraag voor een V4 superbike die het bedrijf eerder dit jaar heeft ingediend.
CFMoto 800NK: de eerste testindruk
1000cc-viercilinder van 201 pk
Nee, we verzinnen dit niet; CFMoto’s octrooiaanvraag gaf ook inzicht in de krachtbron van de motorfiets. Er wordt gesproken over een 1000cc, viercilinder met een dubbele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder) die 201 pk (150 kW) levert. Als dit het uiteindelijke vermogen is, zal de motorfiets directe concurrentie hebben van modellen zoals de Kawasaki Ninja ZX-10R en de Honda CBR1000RR. Hij zal echter niet kunnen wedijveren met de Ducati Panigale V4 en de BMW S 1000 RR.
Hoewel dit allemaal opwindend is, is er één ding dat niet overeenkomt met het eerdere octrooi – het uitlaatgeluid. De testmotor die hier te zien is, klinkt als een zuivere vier-in-lijn. Maar in de eerdere octrooiaanvragen werd een V4-configuratie met een hoek van 75 graden getoond, die in theorie heel anders zou moeten klinken. Hierdoor zijn er twee mogelijkheden – ofwel test CFMoto twee motorconfiguraties, ofwel hebben ze de V4-configuratie laten vallen om kosten te besparen (vier-in-lijns zijn goedkoper om te produceren).
CFMoto is gewoon om nieuwe modellen eerst als concept te tonen. De SR-C21 gaf aanleiding tot de 450SR, de NK 22 van vorig jaar gaf ons de 800 NK straatvechter, en het is waarschijnlijk dat de 1000 R dezelfde route zal volgen. Daarom verwachten we dat CFMoto’s superbike zijn debuut zal maken op de aankomende EICMA, gevolgd door de lancering van het productiemodel begin 2024.
Op de foto bovenaan dit artikel wordt een 300SR getoond.