Terwijl CVT-automaten gebruikelijk zijn bij scooters en ATV’s, zijn ze tot nu toe zeldzaam in grotere motorfietsen. Een voorbeeld is de Aprilia Mana, maar een echte doorbraak voor deze motorfiets bleef uit. Met steeds meer rijders die handmatig schakelen willen vermijden, is er echter verandering mogelijk. Merken zoals Yamaha, BMW en KTM introduceren semi-automatische en automatische systemen. CFMoto’s aanpak met een CVT-motorfiets kan een nieuwe optie zijn.
De CVT-automaat werkt met twee riemschijven, elk bestaande uit twee kegelvormige helften. Een schijf is via een centrifugaalkoppeling aan de motor verbonden, de andere aan de aandrijfas. Door de beweging van de helften verandert de diameter, wat de overbrengingsverhouding beïnvloedt. Een V-vormige riem transporteert de kracht tussen de schijven.
Test 2025 CFMoto 800MT-X: omslagpunt
Het patent toont een parallel-twin met dubbele bovenliggende nokkenassen en een mogelijk variabele klepbesturing voor betere prestaties, afhankelijk van toerental en belasting. Hoewel het niet duidelijk is of de motor voor een motorfiets of ATV is bedoeld, wordt specifiek een motorfiets genoemd.
Er bestaat al een vergelijkbaar concept van de Chinese fabrikant Lifeng, die een motorfiets met CVT heeft gepresenteerd, uitgerust met een CFMoto-blok. Deze motor levert 71 pk, maar de motorfiets weegt 355 kg, wat de dynamiek nogal beperkt.
Het blijft onzeker wanneer CFMoto een CVT-motorfiets zal lanceren, maar het patent toont aan dat ze aan deze technologie werken. In een tijd waarin halfautomatische transmissies steeds belangrijker worden, kan een traploze automaat aantrekkelijk zijn voor rijders die handmatig schakelen willen vermijden.