Motorfabrikanten zijn voortdurend op zoek naar manieren om de veiligheid van motorrijders te verbeteren. Een aspect dat tot nu toe echter onderbelicht is gebleven, is het voorkomen dat de berijder bij een ongeval van de motor wordt geslingerd.
CFMoto heeft een patent aangevraagd voor een soort gordelsysteem voor motorfietsen. Dit is opmerkelijk, aangezien dergelijke oplossingen in het verleden zelden zijn overwogen. BMW deed ooit een gooi met de C1-motorscooter. De reden hiervoor is dat motorfietsen, anders dan auto’s, geen beschermende structuur rond de berijder hebben. Daardoor is het vaak veiliger om bij een botsing juist van de motor af te worden geworpen.
Motorfietsen: de door werkgevers vergeten oplossing voor verkeersdrukte
Het concept van CFMoto is bedoeld om de berijder in bepaalde situaties op de motor te houden, zodat het voertuig de kracht van frontale botsingen kan absorberen. Tegelijkertijd moet de berijder snel van de motor af kunnen stappen als deze omvalt of bij een zijdelingse aanrijding.
Het patent beschrijft verschillende, mogelijke ontwerpen voor dit gordelsysteem. Eén optie is een paar stijve stangen aan weerszijden van de bestuurder die gemakkelijk kunnen worden geopend. Een ander idee is een stel zijstangen die achter de bestuurder roteren en vooraan samenkomen, met een scharnier waardoor de berijder kan op- en afstappen. Het derde voorstel is een meer traditionele gordel van stof, bevestigd aan een stang die loskomt bij een zijdelingse botsing.
Met deze innovatieve concepten probeert CFMoto de veiligheid van motorrijders te verbeteren door te voorkomen dat ze in bepaalde gevallen van de motor worden geworpen, terwijl ze in andere situaties toch snel kunnen afstappen. Hiermee wordt een belangrijke uitdaging op het gebied van motorveiligheid aangepakt.