In september 2022 presenteerde CFMOTO voor het eerst hun verbluffende NK-C22 concept aan het publiek. De première van het concept vond plaats op de motorshow van Milaan in november 2022. De uiteindelijke productiemotor is nu gepresenteerd.
Zoals eerder gemeld, wordt de CFMoto 800NK aangedreven door dezelfde KTM LC8C-motor die het hart vormt van de 800MT.
De eerste presentatie van de NK-C22 suggereerde dat de tuning van het blok voor de sportversie iets anders zou kunnen zijn. Volgens CFMoto levert de 800NK 100,8 pk bij 9.000 tpm en een koppel van 81 Nm bij 8.000 tpm. Ter vergelijking: de CFMOTO 800MT levert 89,8 pk (67 kW) bij 9.250 tpm en 75 Nm bij 8.000 tpm.
CFMoto Papio XO-1: mini-revival van de jaren 80 op komst?
Topsnelheid en leeggewicht
Andere officiële gegevens van de CFMOTO 800NK zijn een topsnelheid van 220 km/u en een leeggewicht van 186 kg. CFMOTO beschrijft de 800NK als een lichte machine, wat absoluut klopt in vergelijking met de 800MT. Het leeggewicht van de 800MT is 231 kg , 45 kg meer, en dat is zonder de optionele topkoffer van de 800MT.
Wat we nog niet weten over de 800NK
Hoewel CFMOTO nu meer informatie over de 800NK heeft vrijgegeven, zijn er nog veel onduidelijkheden. De beschikbare informatie is gepubliceerd voor de Chinese markt zonder vermelding van een geplande releasedatum of prijsinformatie. Het is momenteel niet te zeggen of de 800NK ook op andere markten zal worden uitgebracht. Maar dat zal waarschijnlijk wel het geval zijn.
Duidelijk is dat de CFMOTO 800NK een indrukwekkende machine is met zijn 100pk-blok en een leeggewicht van slechts 186 kg. Hoewel nog niet bekend is wanneer de motor leverbaar wordt, blijven we benieuwd naar verdere ontwikkelingen en informatie.