CFMoto laat zijn nieuwe 450cc sport-naked streetfighter los op de Europese wegen en voegt hiermee een interessante keuze toe aan hun line-up. Dit betekent dat de volgende generatie line-up van de Chinese fabrikant nu compleet is voor de Europese markt.
Niet al te lang geleden werd wereldwijd het doek van de CFMoto 450 NK getrokken. Opmerkelijk genoeg was de Filipijnen het eerste land dat deze motorfiets mocht verwelkomen. Dit kwam door de nieuwe “400cc”-wetgeving in dit land, die CFMoto aanspoorde om hun product hier als eerste op de markt te brengen.
Echter, CFMoto heeft niet veel later ook de 450 NK in Europa onthuld. Het eerste concept werd al getoond op de EICMA 2022, en dat liet bij fans en potentiële kopers van het CFMoto-merk de interesse flink groeien. Ze keken uit naar de komst van deze toegankelijke sport-naked motorfiets met een 270-graden parallelle twin als hart van de machine. Nu is het moment eindelijk daar, want de 2024 450 NK van CFMoto is officieel beschikbaar in Europa.
CFMoto werkt aan een 1000cc-Supersport
Styling CFMoto 450 NK
Wat de styling betreft, neemt de 450 NK veel van de agressieve en moderne kenmerken over van zijn grotere broer, de 800 NK. Je ziet herkenbare elementen van andere CFMoto-modellen, zoals de koplamp en het achterspatbord dat doet denken aan de 450 SS. De motor zelf heeft een bescheiden formaat met 449cc, waardoor het een geschikte keuze is voor beginnende motorrijders. Bovendien voldoet hij aan de A2-rijbewijsvereisten van Europa en levert hij ongeveer 47 pk. De motor is uitgerust met een krukas die een offset heeft van 270 graden, vergelijkbaar met wat we zien bij de populaire Yamaha MT-07. Hoewel de CFMoto compacter is, ontbreekt het niet aan functionaliteit.
Naast het motorblok heeft de 450 NK ook een vijf inch TFT-display, tractiecontrole, antiblokkeersysteem, een zesversnellingsbak met een slipperkoppeling, een brandstoftank van 14 liter en een indrukwekkende acceleratietijd van 0 naar 100 km/u in ongeveer 4,9 seconden. De geschatte topsnelheid ligt rond de 178 kilometer per uur.
Voor de vering heeft CFMoto gekozen voor upside-down voorvorken van KYB met een diameter van 37 millimeter. J. Juan heeft de remmen verzorgd, met een 320 millimeter schijf aan de voorkant en een 220 millimeter schijf aan de achterkant. Het antiblokkeersysteem regelt beide schijven en biedt dus dubbele kanaalregeling. Wat betreft de banden krijg je in Europa CST AS5-banden, met de maat 110/70 R17 voor en 150/60 R17 achter.
De motorfiets weegt naar schatting 165 kilogram en een zithoogte van 795 millimeter. Wat de prijs betreft, deze kan variëren in verschillende Europese regio’s, zo is voor Duitsland de prijs vastgesteld op 5.690 Euro. Voor de Nederlandse markt hebben we nog geen gegevens ontvangen.