CFMoto rammelt de laatste tijd aan de deur met een reeks nieuwe motoren, die zelfs voor een meer gevestigd Japans of Europees merk indrukwekkend zijn. Nu maakt het Chinese bedrijf ook een sprong naar elektrische motorfietsen met de nieuwe 300GT-E.
Als we alleen al kijken naar de afgelopen 12 maanden. CFMoto introduceerde 700CL-X in Europa en de BMW-rivaal 1250TR-G-tourer in China. Binnenkort komt daar de MT800-Adventure bij. En met de 300GT-E duikt het bedrijf nu in de markt voor elektrische motorfietsen.
CFMoto 300GT-E: R&D al betaald
Zoals we vaak zien bij Chinese motorfietsen, is de eerste versie van de 300GT-E een politieversie. Dat komt omdat de Chinese overheid een aanbesteding heeft uitgeschreven. Zo worden Chinese bedrijven geprikkeld om een zero-emissie motorfietsen te leveren voor politie, veiligheidsdiensten en leger voor gebruik in de steden. Deze overheidscontracten zijn zo groot dat ze effectief de hele ontwikkeling van een nieuw model kunnen financieren. De R&D-kosten zijn dus al afgeschreven voordat een burgermodel zelfs maar op de markt komt. CFMoto is nu al de grootste leverancier van motoren voor de Chinese politie. De 650TR is de huidige standaardmachine voor de politiemacht. De nieuwe 1250TR-G is favoriet in de selecties voor een nieuwe, high-performance copmachine. Dat betekent dat de 300GT-E zich in een sterke positie heeft gemanoeuvreerd, hoewel concurrerende bedrijven als Zongshen ook strijden om het contract voor de elektrische motorfietsen van de politie.
KTM 790/ CFMoto MT800 Adventure gereed?.
Details
Qua specificaties heeft de 300GT-E een 18kW elektrische motor (24 pk), hoewel elektrische fietsen meestal anders worden beoordeeld dan benzinemachines. Een ‘continu’ vermogen is gebruikelijker dan een piekvermogen, omdat die vaak twee keer zo hoog kan zijn. Volgens de firma is de fiets goed voor 121 km/u voluit en is de actieradius 150 km. Voor een motor die in stedelijk gebied wordt gebruikt, zijn dat goede cijfers.
De elektronica van de CFMoto 300GT-E omvat drie rijmodi – Eco, Street en Sport – en er is een Bosch ABS geïnstalleerd. Interessant is dat de officiële foto van het tft-scherm de informatie in het Engels laat zien. Dat suggereert dat CFMoto de motor ook op internationale markten ziet verschijnen. Op de motor zitten verder een bandenspanningsmeter, starten zonder sleutel, en media- en telefoonbediening vanaf het stuur.
Het politiemodel van de CFMoto 300GT-E op de foto’s zal op de 10e China International Police Equipment Expo worden onthuld. Het zou ons niet verbazen als we in de zeer nabije toekomst ook een consumenten versie zien.