Ongeveer een jaar geleden kregen we de eerste glimp van CFMoto’s project om een productieversie te maken van hun conceptmotor, genaamd V.02 NK, uit 2017. Deze motorfiets is een V-twin streetfighter met een KTM-motor en gaat de concurrentie aan met modellen zoals de Super Duke.
De V.02 NK – foto in header – had een fantasierijk ontwerp met futuristische styling en technologie, inclusief een radiator onder het zadel. Het mogelijke productiemodel behoudt vergelijkbare stylingthema’s zoals te zien is in het patent van het bedrijf, maar maakt gebruik van meer conventionele mechanica met een op conventionele wijze geplaatste radiator. Zowel het concept als het mogelijke productiemodel gebruiken een KTM-afgeleide V-twin. Waarschijnlijk wordt dezelfde 1279cc-motor gebruikt als in CFMoto’s Chinese tourer genaamd 1250TR-G, die losjes gebaseerd is op KTM’s LC8 V-twin maar met andere specificaties qua capaciteit en ontwerpdetails. In de TR-G levert de CFMoto-motor 140 pk.
De meest recente documenten tonen dezelfde machine als in CFMoto’s patent van begin 2023, maar nu zijn er gedetailleerdere tekeningen van verschillende belangrijke onderdelen, waaronder het frame en delen van de carrosserie. Alle afbeeldingen laten details zien die erop wijzen dat deze machine dicht bij productie staat.
CFMoto innoveert met camera-gestuurde veringsystemen
Stalen vakwerkconstructie
Het frame heeft een stalen vakwerkconstructie, vergelijkbaar met de lay-out die CFMoto gebruikt bij verschillende modellen in het huidige assortiment. Hoewel er externe afdekkingen zijn op de complete motorfiets die de indruk geven van een aluminium sectie bij het scharnierpunt van de achterbrug, is dit puur cosmetisch. De stalen buizen lopen helemaal door tot aan de achterbrug. Aan de achterkant is er een boutbevestiging voor het subframe, opnieuw gemaakt van staal maar met een aparte gegoten aluminium structuur aan het allerachterste gedeelte, onder het passagiersgedeelte.
Eventuele twijfels over de positie van de radiator worden definitief beantwoord door het nieuwste patent, waarin gedetailleerde tekeningen te zien zijn van een gebogen radiator aan de voorkant, met twee laaggeplaatste koelventilatoren die hete lucht naar buiten leiden via geventileerde zijpanelen. De onderseat-radiator van het concept uit 2017 zal duidelijk niet in productie gaan. Echter blijft de enkelzijdige achterbrug zoals die op dat model te zien was wel behouden in het nieuwste ontwerp, zij het enigszins verminderd in visuele impact door een grote uitlaatdemper aan de rechterkant. Illustraties in het nieuwe patent tonen details van het achterwiel, inclusief een excentrische kettingspanner waarop ook de Brembo-remklauw van de motor is gemonteerd.
Gedetailleerde blik
De nieuwste patenten geven ook een gedetailleerde blik op carrosseriedelen die zijn ontworpen om over de brandstoftank en luchtfilterkast te passen. Deze delen bestaan uit zes verschillende stukken en hebben ventilatieopeningen aan beide zijden.
Met een NK-reeks die al 300cc-, 450cc-, 650cc- en 800cc-modellen bevat, en een versie van 125 cc die naar verwachting binnenkort wordt gelanceerd na een preview met het conceptmodel 125NK op de EICMA-show van vorig jaar, is de volgende logische stap voor CFMoto om een topmodel in de zware inhoudsklasse te introduceren. Als CFMoto zijn gebruikelijke route volgt, zou er ook nog een volledig gekuiste SR-versie kunnen volgen, waarmee ze zich aansluiten bij de groeiende groep Chinese sportmotoren met grote cilinderinhoud die de afgelopen maanden zijn opgekomen.