Het CDA heeft in zijn nieuwe verkiezingsprogramma ook aan motorrijden gedacht. De partij heeft namelijk als eerste politieke partij in de tweede kamer, de zogenaamde A1-bij-B omarmt.
A1-bij-B houdt in dat mensen die straks hun rijbewijs voor de auto (B) hebben, ook direct op de lichtste categorie motoren (A1) mogen rijden.
Hank Buyck haalde als 76-jarige zijn motorrijbewijs
Punt 6.30 uit het verkiezingsprogramma: “Europese regelgeving maakt meer vormen van vervoer toegankelijk dan nu in Nederland wordt toegestaan. Met een autorijbewijs (B) een 125cc motorfietsje (A1) mogen besturen gaat een mooie bijdrage leveren aan het reduceren van de filedruk, parkeerproblematiek en verminderen van vervoersarmoede.”
De christelijke partij stelt verder in het partijprogramma dat bereikbaarheid een basisrecht is. Daarom willen ze hiervoor een nieuwe wet: ‘Wet Bereikbaarheid als basisrecht’. Hierin wil het CDA ook vastleggen hoe vaak het OV een wijk of dorp moet aandoen. Daarnaast sluit het plan het leggen van extra asfalt voor bereikbaarheid niet uit.
Afbeelding: Benelli
Mafkezen zijn het. En dan zeker ook met je 125cc op de snelwegen ……… Gelijk extra plaats reserveren in de ziekenhuizen.
Tjonge, daar zijn ze vlug mee. Niet dus, in bijna alle eerste EU staten kon dat al decennia. De zoveelste gemiste kans van een politieke partij. Twintig jaar geleden weren er velen die daarvan gebruik wilden maken.
Lijkt me geen goed plan. Wegens de ‘beperkte kreukelzone’ is het absoluut noodzakelijk als motorrijder extra goed te kunnen anticiperen op andere weggebruikers. Uiteraard wordt dat ook gevraagd van de automobilist maar is het minder van levensbelang. Voertuigbeheersing is niet enkel relevant voor zwaardere motoren. Klakkeloos zonder motorrijlessen A1 in B opnemen lost mogelijk een file probleem op …… of hebben we meer files als gevolg van meer ongelukken ?
Nog ff dan ga ik cda stemmen, dit zal vast sneuvelen in de coalitie besprekingen. Een dode mus!