Honda werkt aan de ontwikkeling van elektrische motorfietsen en heeft onlangs een interessant patent ingediend. Het patent toont een elektrische sportmotor die lijkt te zijn gebaseerd op onderdelen van de CB1000 Hornet en CB1000R.
De motorfiets in het patent deelt diverse componenten met de bestaande modellen, zoals de voorvork, koplamp en achterschokdemper. Ook de styling van de tank is vergelijkbaar, maar in plaats van een brandstofvulopening is er een oplaadaansluiting. Het patent beschrijft een verwijderbaar oplaadsnoer dat kan worden opgeborgen onder de afdekking.
2025 Honda CB1000 Hornet (SP): Streetfighter met Fireblade-power
Naast de standaard oplaadmogelijkheid is er ook een snellere CCS2-aansluiting aanwezig. Deze maakt opladen met hogere vermogens tot 22 kW mogelijk. De accu’s zijn niet vervangbaar en bestaan uit vier gestapelde pakketten met een geschatte capaciteit van meer dan 10 kWh.
De elektromotor zelf is hoog geplaatst onder het zadel. Via diverse overbrengingen wordt de aandrijving naar het achterwiel geleid. Zowel de accu’s als de motor worden vloeistofgekoeld door een kleine radiator achter het voorwiel.
Achteraan maakt de elektrische aandrijving meer ruimte vrij doordat er geen versnellingsbak of uitlaat aanwezig is. De achterwielophanging is een Unit Pro-Link systeem, bekend van Honda’s MotoGP-machine.
Het is nog onduidelijk wanneer Honda een dergelijke elektrische sportmotor op de markt zal brengen, maar mogelijk wordt er meer bekend tijdens de komende EICMA beurs.