De Honda CRF 1100 Africa Twin wordt steeds technologischer. Volgens de door Honda ingediende patenten staat de Japanse fabrikant op het punt een camerasysteem te introduceren dat onder de koplampen wordt geïnstalleerd. Honda is zeker niet de eerste die controlesystemen toepast; BMW, KTM en Ducati gebruiken al radar om te analyseren wat er rond het voertuig gebeurt, maar cameratechnologie zou een verdere stap voorwaarts kunnen betekenen. Honda maakt in de autowereld al lang gebruik van algoritmen om beelden te ontcijferen en om te zetten in nuttige informatie voor rijhulpsystemen. Het heeft nu patent op soortgelijke systemen voor de Gold Wing en de Africa Twin. Natuurlijk zijn de details nog niet bekend, maar je kunt wel raden in welke richting Honda zich beweegt. Er zouden twee ‘ogen’ zijn, en ze zouden ook op een steun zitten die ze kan isoleren van motortrillingen.
Honda Rebel 1100 Touring duikt op in typegoedkeuringsdocumenten
Bij motorfietsen zien we dezelfde ontwikkeling als bij vierwielers. Een verschuiving die niet alleen technologisch maar ook ‘filosofisch’ is. De systemen waarmee voertuigen de wereld om zich heen kunnen waarnemen zijn verschillend (radar, lidar of optisch) en hebben allemaal hun voordelen en zwakke punten. Radar wordt bijvoorbeeld niet beïnvloed door atmosferische omstandigheden of door het feit of het dag of nacht is, maar neemt anderzijds geen optische informatie waar zoals de richtingaanwijzers van het voorliggende voertuig. Lidar lijkt de perfecte synthese van de twee systemen, maar neemt nog steeds veel ruimte in beslag en is nog steeds een techniek in ontwikkeling.