Toen Bimota zijn KB4 onthulde op de EICMA 2021, waren liefhebbers verrast door het relatief zachte uiterlijk en de milde prestaties, die beide in direct contrast stonden met Bimota’s agressieve, immens krachtige 2020 Tesi H2. Die motorfiets vertegenwoordigde Bimota’s terugkeer op het motorpodium nadat het merk lid was geworden van de Kawasaki Groep.
De KB4 wordt aangedreven door de zeer soepele 142pk-editie van de Kawasaki 1043cc-viercilinder (77 x 56mm boring en slag, 11,8:1 compressie) en is bedoeld als een echte sportmotor in de beste Bimota-traditie, een combinatie van een verfijnd chassis en een soepel maar sterk blok. De styling is relatief retro, met een afgeronde topkuip die het doel van de motorfiets onderstreept. Bimota kondigde ook een naked edition aan, die niet te zien was op de EICMA 2021. En nu krijgen we ‘m te zien.
Bimota’s eerste crossmotor: de nieuwe Bimota BX450
Het resultaat is behoorlijk opvallend. De belangrijkste technische specificaties van de motorfiets zijn ongewijzigd, maar de exclusieve kenmerken zijn duidelijker zichtbaar. Zoveel is ontegenzeggelijk duidelijk: de KB4 RC is een pure caféracer en hij ziet er veel stoerder uit dan de aangeklede editie.
Het vooraanzicht wordt gedomineerd door een paar luchtinlaten die doen denken aan die van de McDonnell Douglas F-4 Phantom. Deze leiden koellucht naar de radiator van de motor, diagonaal gelegen tussen het zadel en het achterwiel. De kanalen zijn speciaal gevormd om een correcte, comfortabele zitpositie voor de rijder te garanderen en hem te isoleren van de radiatorwarmte. Een elektrische ventilator achter de radiateur zuigt bij lage snelheden koellucht aan; bij hogere snelheden voeren de inlaten van de kanalen extra veel lucht (ram air) aan. Zodra de radiator is afgekoeld, komt de warme lucht via een kanaal aan het einde van de kont naar buiten.
De KB4 RC heeft een compacte wielbasis van 1.389,4 mm. De balhoofdhoek is een sportieve en relatief steile 24 graden met 100,8 mm naloop. Zowel de voor- als achtervering zijn semi-actieve, elektronisch gestuurde Marzocchi-units, een 50 mm voorvork en een monoshock achter. Het remsysteem is volledig Brembo: dubbele 320 mm schijven aan de voorzijde met Stylema-vierzuigerremklauwen en een enkele 220 mm schijf aan de achterzijde met een tweezuiger-remklauw, allemaal met ABS. De gesmede aluminium wielen zijn voorzien van 170/70-17 (voor) en 190/50-17 (achter) radiaalbanden. De zithoogte is een gemakkelijk bereikbare 810,3 mm en het drooggewicht is naar verluidt matig.