Buell Motorcycles is van plan om twee nieuwe prototypes te onthullen op de Daytona Bike Week. Eén daarvan is niet alleen een nieuw model, maar ook een nieuwe motorfietscategorie. Zou jij een 175-pk crossmotor kopen?
Vorig jaar toonde Buell Motorcycles twee prototypes op de Daytona Bike Week. Dat waren de 1190RX Hammerhead sportmotor en de 1190SX, een straatmotorfiets met een rechtop zithouding. Buell Motorcycles is het intellectuele eigendom van Liquid Asset Partners uit Grand Rapids, Michigan. Het bedrijf van de huidige CEO Bill Melvin verwierf de rechten toen Erik Buell Racing failliet ging. De ‘nieuwe’ Buells hebben nog steeds kenmerken als aluminium frames die tevens brandstoftank zijn, een perimeter voorremschijf en een vloeistofgekoeld, 72 graden V-twin blok. Erik Buell is niet betrokkn bij de huidige versie van Buell Motorcycles, hij heeft zijn aandacht verlegd naar Fuell, zijn nieuwe bedrijf voor elektrische voertuigen.
Vorig jaar was de Buell-stand in Daytona nog klein. Dat zal dit jaar niet het geval zijn, omdat het bedrijf dit jaar gestart is met de productie van motorfietsen. Een aantal daarvan zal opnieuw worden tentoongesteld op een grotere locatie. Na de Bike Week zullen deze 1190RX’s en 1190SX’s worden geleverd aan de klanten die ze vooraf hebben besteld. Maar er zullen ook twee nieuwe modellen te zien zijn. En dan wordt het pas echt interessant.
De Baja DR, een 175-pk crossmotor
Nu de Dakar-achtige motorfiets aan populariteit schijnt te winnen, is de Baja DR (DR staat voor Dune Racer) wellicht het meest interessant. Het is zeker de meest bizarre van de twee modellen. De Baja DR heeft dezelfde vloeistofgekoelde V-twin, afgesteld op een vermogen van 175 pk en een koppel van 101 Nm. Het is een pure crossmotor, niet geschikt voor de openbare weg. ‘Het is een beest,’ zegt Melvin. We zijn er enthousiast over. Er zijn plannen voor toekomstige dual-sports-modellen, maar eerst maar eens afwachten wat deze motor doet. Het is een echte Baja dune racer.’
De Baja DR is afgeleid van de 1190HCR-racemotor die in de USA meedeed aan de AMA Pro Hillclimb-serie en daar het kampioenschap ook won.
De Baja DR neemt HCR-kenmerken over, zoals het trellis-frame, een swingarm die kan worden aangepast om de wielbasis te verlengen van 1.676 mm naar 1778 mm, een 90 mm zithoogte en 26,75 graden hellingshoek aan de voorkant. Over het rijklaar gewicht is nog niets bekend. De geschatte vanafprijs is de USA is 19.995 dollar en Buell verwacht dat de productie van de Baja DR in 2023 zal beginnen.
Test 2022 Royal Enfield Classic 350
Buell SuperTouring 1190
De andere nieuwe motorfiets die Buell op Daytona zal tonen is de SuperTouring 1190, die vorig jaar al werd voorgesteld op de foto bovenaan. Hoewel die teaserfoto ons deed geloven dat de SuperTouring een adventure-tourer zou zijn, vanwege zijn aluminium koffers en semi-noppen banden, zal het prototype dat komend weekend wordt onthuld volledig op de straat zijn gericht, aldus Melvin. ‘De motorfiets is gebouwd voor verharde wegen en voorziet in veel comfort om het lang in het zadel vol te houden.’ De SuperTouring 1190 zal naar verwachting in de USA beginnen bij 21.995 dollar en de productie moet ook dit najaar worden opgestart. Buell Motorcycles accepteert vanaf zaterdag reserveringen aan van potentiële kopers, die slechts 25 dollar hoeven neer te leggen om op de lijst te komen voor een van de twee nieuwe modellen.
Dat de SuperTouring kans van slagen heeft in de USA – en misschien ook in de rest van de wereld – bewijst het succes van de Harley-Davidson Pan America. Die stond het afgelopen jaar in de top van meest verkochte adventure-tourer motorfietsen.