Buell Motorcycles plant om een wereldwijde comeback te maken, met verkopen buiten Noord-Amerika.
‘Maar wacht,’ zeg je. ‘Ik heb misschien niet opgelet, maar is Buell niet dood als bedrijf?’ Je hebt gelijk. Harley-Davidson maakte zo’n vijftien jaar geleden een einde aan zijn Buell-dochteronderneming. Daarna ging oprichter Erik Buell van start met Erik Buell Racing, wat ongeveer tien jaar geleden ten einde kwam. Maar zo’n vijf jaar geleden hebben investeerders het bedrijf min of meer opnieuw opgestart en ze hebben sindsdien nieuwe modellen geïntroduceerd.
Erik Buell introduceert z’n nieuwe Fuell Fllow
Merk op dat we ‘geïntroduceerd’ zeiden. Er was veel PR-lawaai toen Buell het nieuwe 1190 Baja-model (de ‘krachtigste offroad-motorfiets ter wereld’) en de Hammerhead-sportmotor en de Super Cruiser lanceerde. Maar in het wild zagen we ze niet, ook niet in de USA. Want alles wat Buell bouwt, wordt in zeer beperkte aantallen geproduceerd. Maar dankzij investeringen van staats- en federale overheden lijkt het erop dat het in Michigan gevestigde Buell op weg is om de productie op te voeren.
De eerste plek waar Buell van plan is uit te breiden, is Canada, daarna het buitenland, zegt de PR:
Buell’s eerste wereldwijde expansie zal in de zomer van 2024 plaatsvinden in Canada. Tijdlijnen voor het Verenigd Koninkrijk, de EU en andere markten worden gepland, waarbij de uitvoering wordt geleid door Barbara Kiss, voormalig hoofd Worldwide Compliance bij General Motors, en Buell’s compliance-specialist Emily Reid-Barker.