vrijdag 22 november 2024

BSA Motorcycles zegt dat de BSA 650 Scrambler onderweg is

De nieuwe BSA 650 Scrambler werd onthuld op Motorcycle Live, de motorshow in Birmingham. De Brits/Indiase-motorfiets heeft een interessant uiterlijk, wordt aangedreven door een robuuste 652 cc eencilinder en is uitgerust met banden en vering die geschikt zijn voor onverharde wegen, zo niet (zeer) licht terreinrijden.

Aantrekkelijk uiterlijk

Klassieke lijnen, als een echte scrambler, met een grote koplamp, een hoog spatbord en een zeer elegante achterzijde. Het BSA-concept wordt gewaardeerd om zijn sterke karakter en vintage referenties, goed geïllustreerd door de nummerplaat aan de zijkant en de salami-uitlaten aan de zijkant. De voorvork met moffen, de twee achterschokbrekers en de banden – samen met de koplampkap, het brede stuur en de spaakwielen – benadrukken een gematigde offroad-stijl met een retro-toets, maar de dikte van het loopvlak geeft duidelijk aan dat deze scrambler meer geschikt is voor korte ritjes dan voor echte offroad.

BSA Gold Star 650 loopt vertraging op

Een solide blok

Het motorblok is een licht gewijzigde 652cc-eencilinder, een Rotax-ontwerp dat ook op de Gold Star is gebruikt. De olietank is naar de zijkant verplaatst. De prestaties zijn zeker niet sportief, maar deze scrambler knipoogt naar beginnende rijders: 45 pk maximaal vermogen bij 6.000 tpm en 55 Nm koppel bij 4.000 tpm.

De naamgeving is nog niet de meest originele en de productie zou volgend jaar moeten beginnen. Realistischer is 2024. Een concurrent voor de nieuwe BSA zal de 650cc-Royal Enfield Scrambler zijn, die nu in de startblokken staat.

Een herontdekte geschiedenis

BSA, een acroniem voor Birmingham Small Arms Company, werd in 1861 opgericht als producent van vuurwapens. Geleidelijk schakelde BSA over op de productie van voertuigen en motorfietsen in het bijzonder. Na de Tweede Wereldoorlog werd Triumph overgenomen. In 1972 werd de BSA Group opgeslokt door Norton. In hetzelfde jaar werd besloten de productie van BSA te staken ten faveure van Triumph. Tegenwoordig is BSA onderdeel van Classic Legends, een dochteronderneming van het uit India afkomstige Mahindra.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen