In 2019 onthulden Brough Superior en Aston Martin de AMB 001, een ultra-exclusieve circuitmotor in beperkte oplage. De superbikes, aangedreven door Brough’s krachtige 183 pk sterke V-twin met turbo, werden met de hand gebouwd in Toulouse, Frankrijk. De oplage was beperkt tot 100. Nu, drie jaar, is het dynamische duo terug met nog een zeldzamere superbike: de AMB 001 Pro. En net als zijn voorganger is de AMB 001 Pro geïnspireerd op Aston Martin’s absoluut gestoorde Valkyrie AMR Pro-hypercar.
‘We zijn verheugd om de AMB 001 Pro op de EICMA te onthullen,’ aldus Thierry Henriette, CEO van Brough Superior. ‘Het succes van zijn voorganger, gekoppeld aan de ongelooflijke Aston Martin Valkyrie AMR Pro, inspireerde ons om opnieuw samen te komen om een nieuwe superbike te creëren; een waarvan we weten dat onze klanten er enthousiast van zullen worden. We zijn bijzonder trots op het nieuwe model, met een carter dat volledig is vervaardigd uit massief billet aluminium, wat uniek is voor een productiemotor. Met de duidelijke toename van het vermogen, brengt dit de AMB 001 Pro in de hyperbike sector.’
Indian Challenger Elite, oplage slechts 150 stuks wereldwijd
De AMB 001 Pro wordt aangedreven door een geheel nieuwe, vloristofgekoelde, DOHC, acht kleppen, 88 graden V-Twin die 225 pk levert – 42 meer dan het oude model. Terwijl de 2019 AMB 001 een turbo had, lijkt deze nieuwe motor een natuurlijke aanzuiging te hebben – er wordt in het persmateriaal geen melding gemaakt van geforceerde inductie – wat de vermogenstoename van 25 procent nog indrukwekkender maakt. Al die pk’s gaan naar het achterwiel via een zesversnellingsbak in cassettestijl met een hydraulische APTC-slipperkoppeling en kettingaandrijving.
De AMB 001 Pro’s voorvering is een Fior-type aluminium vork met driehoekige schakels, geveerd door een monoshock met 112 mm veerweg, omdat Brough blijkbaar nog steeds probeert het girder-vorkontwerp terug te brengen. Phil Vincent zou er trots op zijn. De achtervering is een meer traditionele, aluminium achterbrug, geveerd door een monoshock met instelbare voorbelasting en rebound demping, progressieve link en 124 mm veerweg. De voorremmen bestaan uit twee RVS-schijven van 320 mm met remklauwen met vier zuigers, en de achterrem bestaat uit een schijf van 230 mm met een remklauw met twee zuigers. De wielen – een fraai tienspaaks exemplaar voor en een massieve schotel achter – zijn van koolstofvezel.
Het geheel weegt droog net iets minder dan 182 kilo, wat resulteert in een zeer gunstige verhouding tussen vermogen en gewicht. Aston/Brough beweert zelfs dat de vermogen-gewichtsverhouding van de AMB 001 Pro vergelijkbaar is met die van een Formule 1-auto. In combinatie met volledig nieuwe ergonomie, een nieuwe vaste kuip en een handvol spoilers, vleugels en andere aerodynamische tovenarij is de AMB 001 Pro niet alleen ontworpen om hard over het circuit te gaan, maar ook op het circuit te plakken als lijm.