T.E. Lawrence was archeoloog, diplomaat, schrijver en legerofficier. Maar bovenal was hij een motorrijder. Beter bekend als Lawrence of Arabia, gaf de renaissanceman de voorkeur aan het merk Brough Superior. Hij onderhield een nauwe band met George Brough, verzamelde zeven Brough Superiors en stierf tragisch genoeg na een ongeval met zijn zesde Brough. Om de man te eren die het merk beroemd maakte, geeft het nieuwe Brough Superior een speciale editie de naam Lawrence.
Hoewel de nieuwe Brough Superior teruggrijpt op het erfgoed en het design van het merk, wordt er gebruik gemaakt van moderne materialen en productietechnieken. De Lawrence grijpt terug op de lange en lage houding van Brough, maar het chassis en de carrosserie zijn door en door modern. De koolstofvezel benzinetank en achterklep zullen voor extra luxe zorgen, terwijl het titanium frame en subframe gewicht verder naar beneden moet brengen. Brough zal ook de Fior-stijl voorvork en achterbrug uit één stuk aluminium maken, om het gewicht van de Lawrence nog verder te verlagen.
Een 88 graden V-twin met een vermogen van 102 pk en een koppel van 64 Nm stuwt de Lawrence voort. De vloeistofgekoelde 997cc-krachtbron, gekoppeld aan een zesversnellingsbak, fungeert als dragend deel van het chassis. Een monoshock aan beide uiteinden moet het rijgedrag verbeteren met afstelling van de rebound en de veervoorspanning. De machinaal bewerkte aluminium wielen verlagen het onafgeveerd gewicht van de Lawrence.
Exclusieve Brough Superior SS100 Bert le Vack
Het remsysteem is voorzien van premium Berringer-remklauwen, met twee 320mm-schijven voor en een enkele 230mm-remschijf achter. De 20,5-liter benzinetank rij je niet zo maar leeg en de 2.524 mm wielbasis houdt de Lawrence stabiel op snelwegsnelheden. Maar wie houden we voor de gek? De meeste Lawrence-eigenaren cruisen door de stad om te pronken met al dat titanium, aluminium en koolstofvezel. Per slot van rekening is de Brough Superior de Rolls Royce onder de motorfietsen en moet je er ook zo rijden.