Na vijf seizoenen hofleverancier te zijn geweest in de MotoGP klasse, vindt Bridgestone dat de beoogde doelen zijn behaald. Het merk heeft z’n naamsbekendheid aardig opgepoetst en naar eigen zeggen de gewenste technologische evolutie doorgemaakt. Met nog weinig te winnen op commercieel en technisch vlak, neemt Bridgestone na volgend seizoen dan ook afscheid van de (kostbare) MotoGP-tak.
Bridgestone was tijdens de introductie in de MotoGP direct succesvol. In het eerste jaar (2002) pakte het merk z’n eerste pole-position, gevolgd door een eerste podium in 2003 en een eerste overwinning tijdens de Braziliaanse Grand prix van 2004. Ook Jurgen van den Goorbergh heeft nog het nodige ontwikkelingswerk verricht op de NSR500, in 2002.
Daarna ging het snel. Ook de grote teams stapte over op het Japanse rubber (ten koste van Michelin) hetgeen in 2007 resulteerde in de eerste mondiale titel. Casey Stoner reed z’n Desmosedici op Bridgestone ’s naar de WK-kroon. Rossi volgde in 2008 waarna Michelin definitief de handdoek gooide en Bridgestone, als eerste bandenmerk in de geschiedenis, de enige aanbieder zou worden voor de MotoGP.
Vice President Shu Ishibashi: ‘Vanaf 2002 heeft Bridgestone veel geïnvesteerd in de MotoGP, met als hoofddoel tot meest toonaangevende bandenfabrikant van de wereld te gaan behoren. De MotoGP is een zeer waardevol platform gebleken voor de ontwikkeling van hoogwaardige banden en heeft ons geholpen geavanceerde technieken toe te passen op onze straatbanden.’
Aansluitend op het bericht van Bridgestone om te stoppen als MotoGP-bandenleverancier heeft GP-organisator Dorna direct een ‘tender’ uitgeschreven. Op zoek naar een nieuwe bandenboer voor de Koningsklasse.
Michelin, het merk dat in 2009 het veld ruimde, heeft al eerder aangegeven interesse te hebben en is een van de meest prominente gegadigden. Geïnteresseerde bandenmerken kunnen zich tot 22 mei melden in Spanje.