De komende jaren zal de Brenner, de populaire pasweg naar Italië, te maken krijgen met talrijke werkzaamheden en bouwplaatsen. Van de renovatie van de historische Europabrücke tot de reconstructie van de Luegbrücke: de reistijden zullen tot minstens 2040 drastisch toenemen. Voor het laatste nieuws over de verbouwingen kun je de website van de Oostenrijkse verkeersclub ÖAMTC raadplegen.
Werken op de Brenner
Met de A22 en A13 is de Brenner een van de belangrijkste verbindingen tussen Oostenrijk en Italië. Elk jaar maken miljoenen automobilisten en motorrijders gebruik van deze route om van Innsbruck naar Trentino en vice versa te reizen. Afhankelijk van de dag en het seizoen kan het druk zijn, maar door de onderhoudswerkzaamheden in de komende jaren zullen bruggen en secties in Oostenrijk echte knelpunten worden. Het zal jaren duren; het is beter om je hierop voor te bereiden.
Oostenrijkse motorrijdersvereniging overweegt rechtsgang om inrijverboden
De Luegbrücke
De meest ingrijpende werkzaamheden zullen plaatsvinden aan de Luegbrücke, waarvan de reconstructie in januari 2025 begint en minstens tot 2030 zal duren. Gedurende deze periode zal de rijbaan worden teruggebracht tot één rijstrook per rijrichting, met de mogelijkheid van een tweede rijstrook op drukke dagen. Lang wachten is onvermijdelijk.
De nieuwe Europabrücke
De situatie zal nog verder verslechteren: de werkzaamheden voor de reconstructie van de historische Europabrücke, die in 1963 werd ingehuldigd en wordt beschouwd als een technisch meesterwerk, volgen dan. Dit project, dat vier jaar zal duren, zal leiden tot nog meer verkeerschaos.
Andere werken langs de Brenner
Naast de Luegbrücke en de renovatie van de Europabrücke zijn er talrijke andere verbouwingen gepland op de A13. Deze omvatten:
- Gschleirsbrücke (vanaf 3 juni 2025): Gelegen ten zuiden van Innsbruck, zal deze 150 meter lange brug onderhoudswerkzaamheden ondergaan.
- Grenstunnel Oostenrijk-Italië (2025-2026): De tunnel zal worden vernieuwd, waarbij het verkeer wordt teruggebracht tot één rijstrook.
- Mautstelle Schönberg – Gschleirsbrücke (2029-2031): Verschillende onderhoudswerkzaamheden zijn gepland.
- Gschnitztalbrücke (2029-2032): Met een lengte van 230 meter, gelegen ten zuiden van Steinach, zal deze brug volledig worden gerenoveerd, wat onvermijdelijk zal leiden tot vertragingen en overlast.