MV Agusta-baas Giovanni Castiglioni speelde vorig jaar met het idee om een gelimiteerde serie tweetakt aangedreven MV’s te bouwen, zo melden insiders van MOTO73. De super exclusieve racer had het rijwielgedeelte en het bodywork van de F3 moeten krijgen, maar bij de aandrijfbron wordt het pas echt exotisch. Tussen de stalen framebuizen had een 500 cc viercilinder tweetakt moeten hangen die gebaseerd is op de bloedstollend mooie, rode racers van Cagiva. Van 1987 tot 1994 streden de Italianen mee in de Koningsklasse. Na een valse start, werden de racers steeds competitiever. In het laatste jaar behaalde John Kocinsky er zelfs een derde plek mee in het wereldkampioenschap.
Het V4-motorblok in Koscinskys C594 produceerde naar schatting 175 pk en 105 Nm. De topsnelheid bedroeg meer dan 300 km/h. Stel je dat stuk tweetaktvenijn eens voor in het stijlvolle maatpak van een F3. Dat is toch met recht een droomcombinatie? Voorlopig blijft het bij dromen, want Castiglioni zette zijn plannen (nog) niet door. De productie en ontwikkeling van meer betaalbare straatmodellen krijgen voorlopig voorrang.
Foto’s: Lucas Verbeke MOTO73, john-kocinski.com