vrijdag 22 november 2024

Boetes wederom 10% duurder; deze bekeuringen wil je in 2024 echt niet krijgen

Een boete krijgen is nooit leuk, dus we zullen je alvast psychologisch voorbereiden op de nieuwe bedragen van 2024. Net zoals vorig jaar stijgen de prijzen rond de 10 procent, maar ze worden ook nog soms naar boven afgerond. Dat het volgend jaar maar mee mag vallen. We hebben hier de boetebedragen genoteerd, van laag naar hoog. Vergeet verder niet dat op alle bedragen nog eens 9 euro administratiekosten komen.

120 euro

Dit zijn de boetes die je 120 euro kosten:

  • Rotonde tegen de richting in rijden
  • Stilstaan op voetpad of fietspad met auto
  • Afslaan zonder richtingaanwijzer
  • In het donker zonder licht rijden binnen bebouwde kom
  • Niet stoppen voor stopbord

180 euro

Dit zijn de boetes die je portemonnee 180 euro lichter maken:

  • Eén te ver versleten band
  • In het donker zonder licht rijden buiten bebouwde kom
  • Rijden met een onleesbaar kentekenbewijs
  • Met de motor rijden op een voetpad
  • Stilstaan op kruispunt
  • Illegaal lichtsignalen geven
  • Eenrichtingsweg verkeerde kant inrijden
  • Over de busbaan rijden

Boudewijn Geels: ‘Mijn Z1000SX wil dolgraag naar 130, maar ik kan de Nederlandse boetes niet betalen’

300 euro

Dit zijn de boetes die je 300 euro duur komen te staan:

  • Niet meewerken aan blaastest of speekseltest
  • Kruispunt blokkeren
  • Over verdrijvingsvlak rijden
  • Niet voorrang verlenen aan rechts
  • Geen voorrang verlenen aan tram
  • Onnodig op vluchtstrook stilstaan
  • Bus of tram inhalen aan de kant waar mensen op dat moment uitstappen
  • Onnodig geluid veroorzaken

Een boete voor een te luide uitlaat is zelfs nog een tikkie duurder, die kost dit jaar namelijk 360 euro.

Snelheidsboetes

Bedragen in 2024Binnen bebouwde komBuiten bebouwde komSnelweg
5 km/u te hard433932
10 km/u te hard908479
15 km/u te hard169162150
20 km/u te hard240230216
25 km/u te hard325308287
30 km/u te hard421401386
Genoemde bedragen zijn in euro’s.
Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

4 Reacties

  1. De boete voor een te luide uitlaat is nog steeds veel te laag. Het gedoe met teveel geluid gaat ons motorrijders de das om doen als we ons gedrag niet aanpassen.
    Ik zeg: illegale / te luide uitlaat? Motor inleveren en verbeurd verklaren.

  2. Te luid is uit daar ben ik het mee eens .
    Ben in Curaçao geweest 500 km gereden daar is men netjes en beleeft in het verkeer zover ik het gezien hebt stoort niemand zich aan de regels .
    En gaat ieder met de flo mee dat werkt ook goed .
    Het is als alles hier alles onder controle of gestraft worden .
    Even ondeugend zijn kan niet meer of wel iemand moet daar over zeuren .
    Mijn mening als net als in België er ook nog een keuring komt stort de handel in dan is het beetje vrijheids geviel weggenomen .

  3. Boetes verhogen voor TE luide uitlaat heeft volgens mij minder effect, dan de controles naar illegale open pijpen te verhogen. Tot nu toe is de pakkans veel te laag, dus neemt men het risico van € 360 ( en waarschijnlijk ook nog wanneer als die 2 x zo hoog is)
    Wanneer je weet dat je met een luide uitlaat een aantal keer per jaar de klos bent, dan helpt dat meer

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen