Foto’s: BMW Motorrad
De toekomst komt steeds dichterbij met lasers die ons pad verlichten en een digitaal dashboard in onze helm waar we alle belangrijke informatie over de motor op kunnen zien. Tenminste, als het aan BMW ligt. Vanaf vandaag presenteren de Duitsers deze twee ideeën namelijk op de CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas. Een beurs gericht op electronica voor de consument.
Nieuw zijn de ideeën niet. Al in 2011 was BMW bezig met de laserkoplampen. Op sommige van hun auto’s is het al een tijdje beschikbaar. De luxe 7-serie en ook de i8 zijn er al mee uitgerust. Toch is het nu voor het eerst dat de lasers op een motor zijn gemonteerd, in dit geval op een concept K1600 GTL. De voordelen van laserkoplampen? Volgens BMW produceren ze een enorm helder wit licht en schakel je naar groot licht dan kun je tot 600 honderd ver zien. Verder zou het systeem onderhoudsarm zijn.
De reden waarom nog niet alle BMW’s met het systeem worden uitgerust is simpel: het is te duur. BMW geeft het zelf al toe in hun persbericht. De Duitsers hebben hun hoop erop gevestigd dat het zijn vlucht zal nemen in de autobranche waarna er een grotere markt zal zijn en het kostenplaatje wat interessanter wordt. To dan zullen wij het dus nog zonder moeten stellen. Hoe lang dat zal duren is moeilijk te voorspellen maar aangezien de meeste merk nu pas net LED-verlichting op hun modellen monteren kan het nog wel een aantal jaar duren.
Misschien is het daarom interessanter om naar dat andere idee van BMW te kijken: het Heads-up Display (HUD). Een systeem dat nuttige informatie op een klein extra vizier voor je rechteroog projecteert zodat je niet meer op het dashboard hoeft te kijken. Misschien ken je het al wel uit je auto. Met je HUD zie je de rijsnelheid, tankinhoud en andere basisinformatie. Ook een vooraf samengestelde route zou op deze manier op je vizier zichtbaar kunnen zijn. Maar het systeem kan nog veel meer dan dat. Zo is het in staat om verkeersborden te lezen. Je kunt met een knop aan het stuur het HUD-systeem besturen, dus je hoeft niet ergens op je helm met een knopje te pielen. Zo kun je eenvoudiger kiezen welke informatie je wilt zien.
In de toekomst kan het zelfs contact gaan maken met andere voertuigen via het Vehicle-to-Vehicle (V2V) systeem. Klinkt ingewikkeld maar dat valt wel mee; zie het als een soort wi-fi. Via een lokaal netwerk zend je motor informatie over de snelheid en locatie naar andere voertuigen in de omgeving. Mocht een andere weggebruiker te hard op een kruising aan komen rijden, dan weet jouw motor dat en kan hij je waarschuwen. Zo kun jij vervolgens met extra zorg deze kruising veilig oversteken.
BMW zet verder ook in op de trend van actioncamera’s. In de helm zit een camera gemonteerd die beelden kan maken van je rit. Ook aan de achterkant zit een camera maar het is niet duidelijk of deze beelden ook worden opgeslagen. BMW zegt dat deze tweede camera vooral gebruikt kan worden als achteruitkijkspiegel. De beelden zijn live te zien in de helm.
Met zoveel technisch vernuft moet er ergens een addertje onder het gras zitten. Volgens ons is het de stroomvoorziening. Voor nu is de helm voorzien van verwisselbare batterijen die volgens BMW zo’n vijf uur meegaan. Of die vijf uur ook echt gehaald wordt wanneer de helm vol in gebruik is en de camera’s alles registreren is nog maar de vraag. Wellicht wordt daar in de toekomst een betere oplossing voor gevonden. BMW is erg serieus bezig met de ontwikkeling ervan en wil hem over een niet al te lange tijd serieus op de markt brengen.