Markus Flasch, de nieuwe CEO van BMW Motorrad, die onlangs het stokje overnam van Markus Schramm, heeft de plannen voor de volledig elektrische superbike, de Vision DC Roadster, in de ijskast heeft gezet. Hij maakte ook enkele interessante opmerkingen over de toekomst van elektrische motoren bij BMW tijdens de première van de R 20 Concept in Ville d’Este.
‘Er is een logische en een emotionele kant aan het antwoord,’ zegt Flasch, en voegt eraan toe: ‘De logische kant is dat toen we de feiten en cijfers van de Vision DC Roadster bekeken, deze vrij ver ontwikkeld was. Maar het was gewoon niet competitief ten opzichte van iets als de M 1000 RR. En toen hebben we gekeken naar de manier waarop de markt zich ontwikkelt, en naar de concurrentie. We hebben 77% van de totale markt voor elektrische motorfietsen met onze CE 04 en CE 02 elektrische scooters. Waarom zou ik dan het geld van BMW investeren om een motorfiets te bouwen voor de resterende 23%t?’ aldus de CEO, die verder zegt: ‘Dat snijdt nu geen hout. Niet nu, misschien later.’
Maar Flasch ging nog verder: ‘En dan de emotionele kant – als je met motorrijders praat, heb ik niemand gevonden die zei “Ik zou 30.000 euro uitgeven aan een elektrische motorfiets om rond een meer of over de bergpas te rijden.” Niemand. En zeker niemand die zou zeggen “Ik ga naar de Noordkaap of door Afrika. Motorrijden gaat over vrijheid en onafhankelijkheid. Dus is op dit moment geen reden voor een elektrische motor.’
Dit is vrij definitief, en ook erg openhartig voor een CEO. De meeste anderen zouden hun kaarten waarschijnlijk dichter op de borst houden, vooral als het gaat om toekomstige producten. Flaschs uitspraken zijn niet per se onjuist. Want uiteindelijk hebben we EV’s (of een variant daarvan) nodig om broeikasgassen terug te dringen en om onze impact op het milieu te verminderen.