BMW Motorrad heeft tijdens de 52e Tokyo Motorcycle Show de Concept F 450 GS gepresenteerd, een strategische zet om een groter aandeel te veroveren in de snel groeiende markt van lichtere adventure motorfietsen. Het model is een productie-klaar prototype dat BMW’s intenties duidelijk maakt om te concurreren met gevestigde namen als de KTM 390 Adventure, Triumph’s nieuwe 400-serie en de CFMoto 450 MT.
De Concept F 450 GS, getoond in BMW’s kenmerkende blauw-wit-rode Trophy-kleurstelling, is visueel duidelijk geïnspireerd op de grotere R1300GS. Opvallend is de X-vormige koplamp die het familiegezicht doortrekt naar dit middensegment. Het nieuwe model is bedoeld om zowel ervaren rijders als motorrijders met een A2-rijbewijs aan te spreken, waarmee BMW een bredere doelgroep kan bereiken.
Technische specificaties en innovatieve kenmerken
De nieuwe adventure motor wordt aangedreven door een speciaal ontwikkelde paralleltwin die volgens BMW 48 pk levert. De motor beschikt over wat het merk een ‘nog niet eerder gebruikte ontstekingsoffset’ noemt, wat suggereert dat BMW heeft gefocust op een toegankelijke vermogensafgifte. Dit vermogen positioneert de F 450 GS boven directe concurrenten als de Royal Enfield Himalayan, KTM 390 Adventure en CFMoto 450 MT.
Dit is de 2025 BMW R 12 G/S: terugkeer van de avontuurlijke legende
Het rijwielgedeelte bestaat uit een volledig instelbare upside-down voorvork en een schokdemper met belastingsafhankelijke demping, technologie die is afgeleid van BMW’s duurdere modellen. In het cockpit domineert een 6,5-inch TFT-display met connectiviteitsfuncties, verschillende rijmodi en ABS. Volgens BMW zal het totaalgewicht rond de 175 kg liggen, wat overeenkomt met de minimumgewichtsvereisten voor de A2-klasse.
De geruchten over BMW’s ontwikkeling van een kleinere GS-motor circuleerden al enige tijd in de motorwereld. De officiële onthulling op 28 maart tijdens de Tokyo Motorcycle Show bevestigde deze verwachtingen en markeert een belangrijke stap voor BMW in het lichtgewicht adventure-segment.