Het is BMW Motorrad gelukt een heel decennium lang leider te zijn in de Nederlandse motormarkt. Een indrukwekkende prestatie, zeker als je bedenkt hoe hard concurrenten als Yamaha en Kawasaki aan de poten gezaagd hebben de laatste jaren.
BMW verbrak afgelopen oktober al het totale verkooprecord van 2.002 verkochte motoren, gezet in 2018. Over het hele jaar kwam BMW uit op in totaal 2.302 verkochte motoren. Daarmee blijven ze nummer twee in de markt – Yamaha – met 123 motorfietsen voor.
Juist Yamaha is een van de concurrenten die het BMW moeilijk maakte de laatste jaren. De Yamaha MT-09 en MT-07 werden in 2014 en 2015 gelanceerd en bleken erg succesvol. In navolging kwamen retro-achtige XSR’s op dezelfde bases, evenals de meer toergerichte Tracer 900- en Tracer 700-modellen.
Kawasaki deed eenzelfde gooi naar de troon, door in 2016 maar liefst duizend euro van de adviesprijs van de Versys 650 te snijden en ook met de Kawasaki Z900 heeft het groene merk flinke stappen gezet in het veroveren van marktaandeel.
Behalve de R1200GS en de R1200RT breidde BMW de afgelopen jaren ook uit. Niet alleen de boxers trekken de kar.
Desondanks blijft BMW onaangetast marktleider. Behalve de R1200GS en de R1200RT – en diens opvolgers met het nieuwe 1250 Shiftcam-blok – breidde BMW de afgelopen jaren ook uit. Niet alleen de boxers trekken de kar. Zo kwam de 310-eencilinderserie uit, met de G310R als nakedbike en later de kleine G310GS-allroad. Zeker ook BMW’s compleet nieuwe tweecilinder F850-modellen deden een duit in het zakje.
De nieuwe zes- en viercilinders – toevallig, of niet? – gelanceerd in het eerste jaar van BMW’s tien jaar durende marktleiderschap, hebben waarschijnlijk meegeholpen. Zeker de lancering van de S1000RR was een teken aan de wand. Zo kon de sportiviteit die de autotak van de Beierse fabrikant al jaren uitdroeg ook naar de tweewielers worden overgedragen. De van de RR afgeleide S1000R-naked en S1000XR-allroad legden eveneens geen windeieren voor BMW.
BMW’s poging de retro-markt te bestormen met de in 2014 voor het eerst getoonde R nineT heeft door de relatief hoge prijs misschien niet immense succes voortgestuwd, maar alle kleine beetjes helpen – zeker als het uiteindelijke verschil in marktaandeel met de nummer twee na een jaar aan motorfietsverkopen slechts vijf procent is.
BMW Motorrad in een persbericht:
“Deze exceptionele prestatie betekent dat onze dealers behoren tot de beste van Nederland, én de wereld”, aldus Tom Crooijmans, Head of BMW Motorrad. “Tegelijkertijd hebben zij samen met mijn team op een consistente wijze keihard gewerkt om ook in het tiende opeenvolgende jaar de concurrentie voor te blijven en deze ultieme overwinning te behalen. Maar het allerbelangrijkste is het vertrouwen dat wij als BMW Motorrad al jarenlang van onze trouwe klanten mogen ontvangen. Zij hebben de afgelopen jaren keer op keer voor onze producten gekozen en ons deze zege gebracht. Wij zetten uiteraard alles op alles om ook in de toekomst aan hun hoge verwachtingen te blijven voldoen.”
Stefanie Wurst, Algemeen Directeur BMW Group Nederland: “Ik ben heel trots op het BMW Motorrad team en de gehele dealerorganisatie. De achttien BMW Motorrad dealers hebben heel veel geïnvesteerd in professionalisering, automatiseringsprocessen en systemen en dat betaalt zich nu uit. BMW Motorrad is veel meer dan een motorfietsfabrikant. Wij leveren een beleving, een ervaring en dat in een land als Nederland dat vele culturen kent. Het is daarom heel goed om te zien dat elke dealer haar eigen identiteit behoudt die aansluit bij haar klanten.”
Bij BMW Motorrad is er voor elke categorie motorrijder een machine die tot in detail is ontwikkeld en beproefd voor een specifieke beleving van motorrijden. Van Heritage, Roadster en Urban Mobility tot Sport, Tour en Adventure. Crooijmans vervolgt: “De BMW R 1250 GS is ons paradepaard en het model dat in het afgelopen decennium ons succes voor een groot deel heeft bepaald. Heel veel motorliefhebbers in Nederland kiezen voor deze avonturenmachine. Het is een motorfiets waarmee je net zo gemakkelijk een wereldreis maakt, als dagelijks op en neer naar je werk rijdt.”
Of BMW in 2020 een elfde maal op rij marktleider wordt, zal deels afhangen van de nieuw gelanceerde modellen.
Voor duurzaam succes, blijven focus en ontwikkeling ontzettend belangrijk. Crooijmans: “Buiten de introductie van nieuwe modellen of met het betreden van het cruiser segment met de R 18 later dit jaar, zullen we ook onze digitale focus verder ontwikkelen om te waarborgen dat élke klant op élk moment de beleving en ervaring krijgt die hij of zij mag verwachten van BMW Motorrad.”
Of BMW in 2020 een elfde maal op rij marktleider wordt, zal deels afhangen van de nieuw gelanceerde modellen. Zo kwam BMW Motorrad op de EICMA met een gloednieuwe F900R-nakedbike en lanceerden ze niet één, maar twee XR-modellen – te weten de F900XR en de nieuwe S1000XR.
Ook toonde BMW een tweede ontwerpstudie op basis van het nieuwe R18-cruiserplatform. Ondanks dat het productiemodel nog totaal ongewis en ongezien is, vertelde het Duitse merk Motor.NL onlangs al tientallen aanbetaalde pre-orders te hebben ontvangen.
Kortom, BMW lijkt niet aan remmende voorsprong te doen.
Foto’s: BMW Motorrad