Als imitatie de eerlijkste vorm van vleierij is, proberen BMW en Harley-Davidson elkaar te complimenteren tot de dood. Nog niet zo lang geleden was het idee dat Harley-Davidson een high-tech, moderne adventure-touring machine zou bouwen lachwekkend. En net zo leek het idee van BMW om nog een poging te wagen op de cruisermarkt een paar jaar geleden op zijn minst onwaarschijnlijk. Maar hier zijn we dan, met elk bedrijf dat zich in een segment begeeft dat niet bij zijn eigen stereotype past.
Uiteraard gebeurt dit van tijd tot tijd en soms pakt het heel goed uit. Porsche begon SUV’s te bouwen en sommige puristen vonden dat blasfemie, maar het is een zegen geweest voor de winstcijfers van Stuttgart. BMW Motorrad zelf begon ongeveer tien jaar geleden met de bouw van een sportmotor, wat beter heeft uitgepakt dan veel mensen hadden voorspeld. Het punt is dat we op zijn minst niet verbaasd moeten zijn wanneer Yamaha Stars bouwt, Moto Guzzi de MGX-21 of Honda de Fury.
Met de R 18 en de Pan America reiken BMW en Harley naar het volgende grote succes. De laatste keer dat München zich op de cruisermarkt waagde, was met de R1200C. Met een bestaand blok en een eigenzinnige, praktische euro-uitstraling probeerde BMW cruiserrijders voor zich te winnen, wat niet zo goed lukte. De laatste keer dat Harley-Davidson zo duidelijk bij BMW heeft afgekeken was waarschijnlijk ten rijde van de beroemde XA, toen The Motor Company de boxer-twin-met-cardan van het Duitse leger overnam in de hoop op een militair voertuig dat minder onderhoud nodig had. Uiteindelijk koos het Amerikaanse leger voor een Jeep, en het contrast tussen de successen van horizontaal-twin Harleys en Jeeps vertelt ons alles wat we moeten weten.
De timing hier is wat het meest intrigerend is. Twee titanen, die elk het bordje van de ander proberen leeg te eten. Geen van beide pogingen is halfslachtig. BMW bouwde een compleet nieuwe motor alleen voor het uiterlijk en om de algehele omvang, en hoe gek dat ook klinkt, het vergt een hoop inspanning. Harley’s poging is net zo indrukwekkend. Dit is geen terreinvaardige motorfiets die via de aankoop van een Italiaans bedrijf (hypothetisch) in een brochure van Amerikaanse makelij terecht is gekomen. De Pan America is het resultaat van wie weet hoeveel jaar opgekropte technische bekwaamheid in de R&D-laboratoria van Milwaukee, en het is een kracht die in de hele motorwereld voelbaar zou moeten zijn.
En dan is er het einde van dat citaat dat Oscar Wilde beroemd maakte: ‘Imitatie is de oprechtste vorm van vleierij die middelmatigheid kan betalen met grootheid.’ Misschien is de vraag welk model van een bedrijf een betere imitatie doet van het andere aan ons. Of wij als motorrijders nu wel of niet een Harley adventure bike of een BMW cruiser zullen kopen; dat is het echte verschil tussen goed zijn en geweldig zijn.
Bron: revzilla