Is de motorindustrie in staat om de nachtmerrie af te wentelen die in de afgelopen maanden zo desastreus heeft toegeslagen in de wereldwijde motorverkoop?
Een goed voorbeeld hiervan is het persbericht van BMW Motorrad, waarin je kunt lezen dat de motorenverkoop in de eerste zes maanden van 2020 een daling laat zien van 17,7%. Een keihard getal dat topmanagers normaal gesproken moedeloos zal maken, maar in deze bijzondere tijden niet. BMW is juichend en optimistisch door de verkopen van de maand juni. Nooit eerder verkocht BMW in juni zoveel motoren. En dat geeft vertrouwen voor de tweede helft van 2020.
Sterke stijging in juni
De omzet van BMW Motorrad en ook die van de andere motormerken, is in juni heel goed geweest. BMW verkoopt wereldwijd 20.021 motorfietsen. Dat is een stijging van 12% ten opzichte van vorig jaar en een stijging van 9,8% ten opzichte van de omzet in mei.
Dat was natuurlijk te verwachten. In Nederland waren dealers de afgelopen maanden gewoon open, maar in het buitenland was dat anders. Daar ging de deur echt op slot. En werden er geen motoren verkocht. Dat juni zulke mooie cijfers laat zien, heeft natuurlijk alles te maken met uitgesteld kopen.
Er is dus enige reden tot feestvieren… maar die trend moet ook zeker doorzetten. Want de onderliggende cijfers van BMW Motorrad (en vermoedelijk ook van vele andere merken) laten zien dat de omzet nog steeds ver verwijderd van de scores van vorig jaar.
Reden tot wanhoop
Zonder het coronavirus de schuld te geven, zou een verkoopdaling van bijna 18% (76.707 verkochte motorfietsen wereldwijd) voor de eerste helft van het jaar niet alleen een alarm rechtvaardigen, het is reden tot opperste wanhoop. Zal het verkoopmomentum in de rest van het jaar doorgaan en laat het eindresultaat eind december dan positieve cijfers zien? Dat is moeilijk te zeggen.
Zeker, een verkoopstijging met twee cijfers die we vorige maand van BMW hebben gezien is niet echt duurzaam in de motorindustrie. Daar mag je net op vertrouwen. Op dit moment is probeert BMW Motorrad en de motorindustrie in het algemeen, vooral positief te zijn. Ze hopen allemaal dat een glimlach, al is ie geforceerd, meer klanten op de dealervloeren zal opleveren.