De BMW R20 concept is BMW Motorrad’s nieuwste designmeesterwerk, onthuld tegen de schilderachtige achtergrond van Villa d’Este aan het Comomeer. Deze motorfiets is een eerbetoon aan vakmanschap en presenteert zich als een voorbeeld van expressief en gedetailleerd design.
Als onderdeel van het prestigieuze Concorso d’Eleganza Villa d’Este, staat de legendarische lucht-oliegekoelde Big Boxer-motor centraal als sculpturaal element. Volgens Markus Flasch, Head of BMW Motorrad, is de R20 concept een mechanisch meesterwerk met de Big Boxer als middelpunt – een duidelijke BMW Motorrad.
BMW introduceert Automated Shift Assistant (ASA)
De R20 combineert klassiek design en uitstekende techniek met spannende mechanica. De krachtige Big Boxer is het hart, met een expressieve tank als sculptuur en een gereduceerde achterkant voor strakke lijnen. Het volledig vernieuwde chassis heeft een zwart hoofdframe, Paralever-achterbrug en instelbare Öhlins-vering. Radiaal gemonteerde ISR-remklauwen zorgen voor de vertraging.
Als Big Boxer Roadster zet de R20 nieuwe maatstaven en bevestigt BMW Motorrad’s toewijding aan fijnste techniek en pure rijpassie. Het middelpunt blijft de 2.000 cc Big Boxer-motor, met nieuwe details zoals cilinderkopdeksels en olieleidingen. Het zijaanzicht toont de luchtstroom naar de cilinders en het open uitlaatsysteem.
De R20 presenteert zich in een gedurfde “hotter than pink” kleur, met gepolijste en geanodiseerde aluminium accenten. De enkele buddyseat en 3D-geprinte koplamp benadrukken het dynamische roadsteruiterlijk. Elk detail draagt bij aan het unieke karakter en de boodschap: de BMW R20 concept tilt de Big Boxer-cultuur naar een nieuw niveau.
Opmerkelijk mooi van lelijkheid.
Maar hoop wel dat BMW hiermee doorgaat om er ook een productie motor van te ontwikkelen waar mee mee kunnen cruisen.
Maar ook kunnen reizen.