BMW heeft er goed de sokken in. Voorheen smeerden de Duitsers vernieuwingen aan het boxerblok nog wel eens over twee jaar uit. Vaak kreeg een model pas een jaar later het nieuwe blok. In 2019 doet BMW dat helemaal anders. Na de recente introductie van de R1250GS en R1250RT zijn nu ook R1250R, R1250RS en R1250GS Adventure aan de beurt. Grote gemeenschappelijke deler is de ShiftCam-techniek, ofwel de variabele klepbediening.
Drie varianten
De naakte R1250R gaat uiterlijk zo goed als ongewijzigd door het leven. Met een nieuwe blokspoiler en minikuipje – vanwege het TFT-dashboard – zijn de verschillen wel zo’n beetje opgesomd. Het blok maakt echt het verschil; het is goed voor 136 pk en 143 Nm. Het maakt vooral indruk door zijn soepelheid. BMW bouwt drie verschillende varianten van de naked. Technisch verschillen ze niet van elkaar, allen het spuitwerk is anders. De basisversie is gespoten in metallic-zwart. De HP-versie heeft het overbekende sportieve BMW-kleedje in wit, rood en blauw. De Exclusive is gespoten in Pollux metallic-lak. Voor de goede verstaander: dat is bruin.
Foto’s: BMW
[justified_image_grid ids=7583,7584,7585,7586,7587]