De Duitse markt groeit, maar sommige merken hebben het lastig door vertragingen van de komst van de nieuwe modellen. Dit is in het kort het portret van de motorfietsmarkt in Duitsland tot en met april. In de vierde maand van het jaar bedroeg het totale aantal registraties, exclusief bromfietsen, 23.332, een stijging van 32,5%.
Ook maart was al een goede maand met 27.771 verkopen (+21%), maar in de vergelijking met 2020 zijn ook de eerste gevolgen van de Duitse lockdown verwerkt. Die waren minder zwaar dan in de rest van Europa of elders, maar het resulteerde in maart toch met een -18,5% en een -28% in april ten opzichte van 2019.
In april van dit jaar kwam het leeuwendeel van de verkoop voor rekening van motorfietsen van meer dan 125 cc: 14.403 stuks, wat neerkomt op een marktaandeel van bijna 62%. Op de tweede plaats kwamen motorfietsen tot 125 cc (3.680 stuks), waardoor het motorfietssegment 77,5% van de totale markt uitmaakte. De resterende 22,5% werd verdeeld tussen scooters tot 125 cc (3.358 stuks).
Segment | 2020 | | 2021 | | |
| Totaal | | Totaal | | +/- |
Motoren < 125 cc | 42.343 | 69,74% | 42.362 | 65,63% | 0,04% |
Scooters < 125 | 5.003 | 8,24% | 5.123 | 7,94% | 2,40% |
Motoren > 125 cc | 6.803 | 11,20% | 8.313 | 12,88% | 22,20% |
Scooters > 125 | 6.569 | 10,82% | 8.751 | 13,56% | 33,22% |
Totaal | 60.718 | 100,00% | 64.549 | 100,00% | 6,31% |
De groei van april, gevolgd door die van maart, heeft in Duitsland het saldo van de eerste periode van vier maanden in de zwarte cijfers doen belanden. Met 64.549 verkochte eenheden in de eerste vier maanden is de winst ten opzichte van dezelfde periode in 2020 6,3%.
Tot maart was er nog een negatief verschil van -4,4% als gevolg van de slechte resultaten van januari (-56%) en februari (-22%). Daartegenover staat dat de laatste maanden van 2020 een sterke groei te zien gaven, die in de eerste plaats te danken was aan de verkoop van Euro 4-modellen.
In de eerste periode van vier maanden is de winst in feite toe te schrijven aan de modellen tot 125 cc, die ook vorig jaar sterk groeiden. De motorfietsen van meer dan 125 cc, die tweederde van de markt vertegenwoordigen (42.362 eenheden) en de absolute hoofdrolspelers zijn, bleven stabiel (+0,04%), terwijl scooters tot 125 cc (8.751) +33% noteerden en motorfietsen tot 125 cc (8.313) +22%. Scooters van meer dan 125 cc wonnen daarentegen een bescheiden 2,4%.
Hoe deed de motormarkt het in het Verre Oosten?
Top 50 januari-april
De BMW R1250GS (die in de Duitse rangschikking zowel de standaard- als de Adventure-versie omvat) staat op een steeds steviger eerste plaats, met ongeveer 1.200 verkochte exemplaren in april en een totaal van 4.565 tussen januari en maart verkochte exemplaren.
Op de tweede plaats staat de Kawasaki Z900, waarvan in april bijna 500 eenheden werden verkocht, met een totaal van 1.569 stuks. Op de derde plaats staat een andere naked Kawasaki, de tweecilinder Z650, gevolgd door de Honda Africa Twin 1100 (952 eenheden) en de BMW F900R. BMW heeft maar liefst zes modellen in de top tien staan.
Positie | Merk | Model | Totaal |
1 | BMW | R 1250 GS | 4.565 |
2 | Kawasaki | Z 900 | 1.569 |
3 | Kawasaki | Z 650 | 1.147 |
4 | Honda | CRF 1100 AFRICA TWIN | 952 |
5 | BMW | F 900 R | 911 |
6 | BMW | S 1000 XR | 828 |
7 | KTM | 690 SMC | 821 |
8 | BMW | R 18 | 806 |
9 | BMW | F 900 XR | 777 |
10 | KTM | 390 DUKE | 690 |
11 | Yamaha | Ténéré 700 | 616 |
12 | BMW | F 750 GS | 602 |
13 | Honda | CBR 650 R | 565 |
14 | Honda | CB 650 R NEO SPORTS CAFE | 562 |
15 | BMW | S 1000 RR | 561 |
16 | KTM | 890 DUKE | 559 |
17 | KTM | 1290 SUPER ADVENTURE | 544 |
18 | Kawasaki | VULCAN S | 539 |
19 | Yamaha | MT-07 | 525 |
20 | BMW | R 1250 R | 519 |
21 | Honda | CMX 500 REBEL | 514 |
22 | BMW | R 1250 RS | 501 |
23 | KTM | 790 DUKE | 473 |
24 | BMW | R 1250 RT | 469 |
25 | Husqvarna | 701 SUPERMOTO | 435 |
26 | KTM | 1290 SUPERDUKE R | 391 |
27 | Kawasaki | Z 900 RS | 389 |
28 | Honda | NC 750 X | 380 |
29 | Suzuki | SV 650 | 372 |
30 | Ducati | MULTISTRADA V4 | 362 |
31 | Kawasaki | NINJA 650 | 358 |
32 | Kawasaki | NINJA 1000 SX | 345 |
33 | Triumph | TRIDENT 660 | 344 |
34 | Ducati | SCRAMBLER | 342 |
35 | Aprilia | RS 660 | 332 |
36 | BMW | NINE T | 317 |
37 | BMW | F 850 GS | 312 |
38 | Ducati | STREETFIGHTER V4 | 311 |
39 | Yamaha | TRACER 700 | 306 |
40 | Triumph | TIGER 900 RALLY/GT | 300 |
41 | Yamaha | MT-09 | 292 |
42 | KTM | 890 ADVENTURE R | 291 |
43 | Indian Motorcycle | SCOUT BOBBER | 274 |
44 | Suzuki | DL 1050 V-STROM | 271 |
45 | Honda | CB 500 F | 268 |
46 | Moto-Guzzi | V85 TT | 260 |
47 | BMW | R NINE T SCRAMBLER | 259 |
48 | Harley-Davidson | BREAKOUT 114 | 251 |
49 | Honda | CB 1000 R NEO SPORTS CAFE | 245 |
50 | Royal Enfield | BULLET ELECTRA | 242 |
Rangschikking van de modellen
In het motorsegment is het aandeel van BMW van 30% indrukwekkend, met een stijging van de verkoop (12.748 eenheden) met 11% dit jaar.
KTM groeide met 13,4% en klom, profiterend van de moeilijkheden die sommige fabrikanten ondervonden, op naar de tweede plaats in het klassement met 5.200 verkochte motorfietsen en een marktaandeel van 12%.
Kawasaki (-1,67%) en Honda (+3,7%) volgden. Yamaha, gezakt naar de vijfde plaats, moet vooral boeten voor de vertragingen in de leveringen (-30%). Die cijfers zullen zich spoedig herstellen. Harley-Davidson kreeg het -37% zwaarder te verduren door het ontbreken van Sportster-modellen die niet beschikbaar zijn met Euro 5-homologatie. Problemen met vertragingen zijn er ook voor Suzuki, waardoor er sprake is van een daling van de verkoop in het eerste kwartaal van -38%.
Ducati, met 2.076 eenheden, op de zevende plaats, ziet door een stijging van 22% van de verkopen, het marktaandeel stijgen naar zo’n 5%. Door de nieuwe RS660 behaalt Aprilia een winst van +62%.
| 2020 | | 2021 | | |
Merk | Totaal | Aandeel | Totaal | Aandeel | +/- |
BMW | 11.478 | 27,11% | 12.748 | 30,09% | 11,06% |
KTM | 4.585 | 10,83% | 5.200 | 12,28% | 13,41% |
Kawasaki | 5.023 | 11,86% | 4.939 | 11,66% | -1,67% |
Honda | 4.512 | 10,66% | 4.680 | 11,05% | 3,72% |
Yamaha | 3.782 | 8,93% | 2.651 | 6,26% | -29,90% |
Harley-Davidson | 3.400 | 8,03% | 2.123 | 5,01% | -37,56% |
Ducati | 1.702 | 4,02% | 2.076 | 4,90% | 21,97% |
Triumph | 1.864 | 4,40% | 1.817 | 4,29% | -2,52% |
Husqvarna | 1.145 | 2,70% | 1.149 | 2,71% | 0,35% |
Suzuki | 1.769 | 4,18% | 1.094 | 2,58% | -38,16% |
Aprilia | 534 | 1,26% | 864 | 2,04% | 61,80% |
Indian Motorcycle | 471 | 1,11% | 610 | 1,44% | 29,51% |
Royal Enfield | 569 | 1,34% | 511 | 1,21% | -10,19% |
Moto-Guzzi | 463 | 1,09% | 456 | 1,08% | -1,51% |
Betamotor | 343 | 0,81% | 297 | 0,70% | -13,41% |
Benelli | 145 | 0,34% | 171 | 0,40% | 17,93% |
Fantic Motor | 86 | 0,20% | 145 | 0,34% | 68,60% |
Loncin (RC) | 0 | 0,00% | 127 | 0,30% | 0,00% |
Zero Motorcycles | 86 | 0,20% | 122 | 0,29% | 41,86% |
Sonstige Hersteller | 62 | 0,15% | 106 | 0,25% | 70,97% |
KSR MOTO | 28 | 0,07% | 89 | 0,21% | 217,86% |
MV Agusta | 58 | 0,14% | 67 | 0,16% | 15,52% |
Totaal | 42.343 | 100,00% | 42.362 | 100,00% | 0,04% |