In feite heeft BMW ervoor gezorgd dat we nog steeds motorrijden. Zonder de Adventure Touring had de motorwereld er heel anders uitgezien.
Sindsdien heeft BMW meer GS-modellen ontwikkeld om het assortiment te diversifiëren om de wensen van motorrijders in te vullen en om de marktpositie te verdedigen. Ontwerper Oberdan Bezzi ziet nog een andere GS voor zich, een meer sportieve. De creatie van Bezzi bevindt zich ergens tussen een scrambler en een supermotard en maakt gebruik van een 1.250cc luchtgekoelde boxer in een adventure-sportframe.
Intrigerend idee en ontwerp en het zou een leemte kunnen vullen in het huidige BMW assortiment. Niet dat BMW nu meteen achter de tekentafel verdwijnt maar Bezzi’s Global Sport is een goed voorbeeld van hoe de motor eruit zou kunnen zien.
Er lijkt nog geen einde te komen aan de opkomst van de avontuurlijke, middenklasse motorfiets. Triumph heeft onlangs z’n 9800 Tigers vernieuwd, KTM heeft met de 790 Duke een topper in huis en de Yamaha MT-07 Ténéré is eenkwestie van tijd. Zelfs BMW heeft z’n licht GS’en een update gegeven. En toch lijkt er een trend gaande te zijn dat ADV fietsen vooral lichter worden waardoor ze meer offroadvaardig zijn dan al die zware globetrotting modellen. De populariteit van de Honda Africa Twin bevestigd de trend.
Zet hem maar voor de deur voor een proefrit en ik denk dat ik mijn Yamaha XT1200Z zo inruil
Daar ben ik het mee eens Henk.. al heb ik geen XT1200Z in te ruilen 😉