BMW heeft een octrooi gepatenteerd voor een monocoque-frame voor een elektrische motorfiets. Het bedrijf is al enige tijd bezig met het plannen of ontwikkelen van een elektrische motorfiets. Als we kijken naar de scooters, dan breidt het aanbod van BMW geleidelijk uit na de eerste C-Evolution en de opvolgende CE 04 en CE 02 (de laatste gepresenteerd eind 2023). Wat betreft toekomstige elektrische motorfietsen, zouden er in de komende jaren niet te veel obstakels moeten zijn voor de presentatie van een nieuw model.
Het idee wordt versterkt als we kijken naar de tekeningen van het BMW-octrooi, gepresenteerd. Hierbij wordt duidelijk een monocoque-frame voor een motorfiets afgebeeld, dat ook fungeert als accubehuizing, met de motor in de lengte en onder het frame gemonteerd.
Het idee is niet geheel nieuw, zowel bij BMW als – zij het met enkele verschillen – bij andere merken. Wel is het een rationele manier om accupakket en besturingselektronica zo te positioneren zonder dat een wijziging in aantal of grootte (denk bijvoorbeeld aan een grote technologische verandering zoals die verwacht wordt van solid-state batterijen) invloed heeft op de vorm van het frame of onderdelen ervan, waardoor de structuur opnieuw ontworpen moet worden. Bescherming bij valpartijen of ongelukken lijkt ook erg belangrijk te zijn.
Om deze reden is er gekozen voor een bijna modulair-frame. Het concept wordt versterkt met aangeboutte toevoegingen waarin het balhoofd en het scharnierpunt van de achtervork zich bevinden, zodat deze oplossing zelfs aan te passen is aan verschillende motormodellen.
In tegenstelling tot het E-Roadster-prototype, dat een buisvormig vakwerkframe had waarop de elektrische aandrijfeenheid was gemonteerd, maakt dit patent het mogelijk om eenvoudigweg door de ‘modules’ van het balhoofd en de behuizing van het scharnierpunt van de achtervork te vervangen, een frame te maken voor bijvoorbeeld een cruiser of een roadster. Dat geeft aanzienlijke productievoordelen.
Vision DC Roadster
Een dergelijke oplossing werd al eens overwogen in het Vision DC Roadster-prototype uit 2019 van BMW, waarbij de ophangpunten waren vastgeschroefd aan het centrale blok bestaande uit de batterij en frame. Maar uiteraard zijn we pas in staat om meer te ontdekken over het project wanneer er een elektrische BMW-motorfiets op de markt wordt gebracht.
Tot slot moet worden opgemerkt dat deze oplossing zal worden aangevuld met een ander octrooi dat al eerder is getoond. Dat betreft een middelgrote, elektrische motorfiets die zou worden opgenomen in het segment dat momenteel wordt bestreken door de G 310-familie die geproduceerd wordt in samenwerking met TVS.
Kortom, in de toekomst zou BMW kunnen concurreren met LiveWire, Zero, Can Am en Energica, om er maar een paar merken te noemen.