woensdag 30 oktober 2024

BMW patenteert intrekbare richtingaanwijzers

Een nieuw octrooi van BMW toont een systeem dat het mogelijk maakt om richtingaanwijzers ‘in te vouwen’ of ze rechtstreeks in hun behuizing te laten verdwijnen. Het idee is om de massa te verminderen, de aerodynamica te verbeteren en, in het geval van offroad gebruik, de richtingaanwijzers te sparen bij een val. Hier is hoe het systeem werkt.

2023 BMW M 1000 R debuteert met 205 pk

Intrekbare (of opvouwbare) richtingaanwijzers om de totale afmetingen te verkleinen en zo de aerodynamica van de motorfiets te verbeteren. Dit is het idee van BMW, vastgelegd in een onlangs ingediend en geregistreerd octrooi. De door BMW bedachte oplossing heeft een dubbel voordeel: in het geval van een supersportmotor zoals de S1000RR zou het uitstekende onderdelen en dus de weerstand verminderen, wat de aerodynamica ten goede komt. In het geval van een enduromotorfiets zoals de GS zou het de schade bij een val kunnen beperken. ‘Knipperlichten,’ legt BMW uit, ‘worden meestal bevestigd aan armvormige beugels die dwars op beide zijden van de motorfiets uitsteken. Dit verbetert de zichtbaarheid en dus de veiligheid op de weg aanzienlijk, terwijl het bij gebruik buiten het wegverkeer problemen kan opleveren. In het terrein of op het circuit kunnen zich bijvoorbeeld situaties voordoen waarin het risico bestaat dat de steunen worden beschadigd of breken. Daarom worden de richtingaanwijzers verwijderd, maar dit kost tijd en materiaal, zodat het geen praktische oplossing is voor frequente overgangen tussen weg en terrein of tussen weg en circuit.’

Twee ideeën

BMW heeft twee verschillende oplossingen. Zoals te zien is in de gepubliceerde octrooien, maakt de eerste optie het mogelijk om de bevestigingsarm en de behuizing van de richtingaanwijzers handmatig in te klappen. De andere optie laat ze letterlijk verdwijnen door ze in hun behuizing te schuiven. Het klinkt als een slim en praktisch idee: wie weet gaan we op een dag van de theorie naar de praktijk. Met andere woorden: van het geregistreerd octrooi naar de standaard accessoire…

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

2 Reacties

  1. Had de volkswagen kever in de 50-er jaren al niet inklapbare richtingaanwijzers?

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen