Steeds meer technologie en hulpsystemen vinden hun weg naar moderne motorfietsen. Uit octrooiaanvragen blijkt dat BMW ook werkt aan een hellingshoekassistent.
Het systeem is ontworpen om je afhankelijk van de bocht te ondersteunen bij het rijden met een optimale hellingshoek. Daartoe kan het systeem ingrijpen in het motorvermogen en de remregeling om de hellingshoek te corrigeren als een ongeval dreigt.
BMW R 18 special opgedragen aan illustere voorganger van Max Verstappen
Een van de grondslagen voor de berekening wordt gevormd door twee gyroscopen, die aan de voor- en achterzijde van de motorfiets zijn geïnstalleerd.
Het zou mogelijk zijn het vermogen van de motor te verminderen, de remmen iets in te trappen of een automatische koppeling te gebruiken om het koppel aan te passen. Het idee is om een stuurimpuls te geven om de hellingshoek te corrigeren.
Maar het zou ook andersom moeten werken. Het systeem moet je ook in staat stellen de hellingshoek te vergroten. Maar hoe dit precies in zijn werk gaat, is nog niet onthuld.