BMW heeft een octrooi aangevraagd voor een concept met verstelbare rijwinddeflectoren. De actieve aerodynamica moet de bestuurder beter beschermen tegen de weersomstandigheden. Mogelijk dat het systeem voor het eerst verschijnt op de R1300GS, waarvan al spionfoto’s op het internet zwerven.
Sommige motorrijders zijn wellicht bekend met actieve aerodynamica, die niet wordt gebruikt om meer downforce op het voorwiel te genereren, maar om de rijder een betere bescherming te bieden. Op de laatste EICMA presenteerde Moto Guzzi al de Mandello, die is uitgerust met overeenkomstige onderdelen. Mar het BMW-systeem werkt enigszins anders. Natuurlijk…
Geveerd
Het systeem van BMW is anders dan het systeem van Moto Guzzi; het is namelijk gebaseerd op vering. Bovendien is de manier waarop het werkt ook net het tegenovergestelde. Terwijl bij Moto Guzzi de aerodynamische onderdelen alleen bij hoge snelheid meer windbescherming bieden, zijn bij het veerbediende BMW-systeem de kleppen bij lage snelheid open en bedoeld om bescherming te bieden tegen windvlagen. Hogere snelheden en de daaruit voortvloeiende toename van de luchtdruk doen de kleppen sluiten, waardoor een gestroomlijnd silhouet ontstaat dat geacht wordt meer stabiliteit te bieden bij hoge snelheden.
Door de veren te verstellen zou het mogelijk zijn het BMW-systeem naar eigen wens aan te passen, dat wil zeggen tot welke snelheid de aerodynamica wordt uitgebreid of vanaf welke snelheid de onderdelen worden teruggetrokken.
Of het systeem daadwerkelijk in een productiemotor zal worden toegepast, is nog niet duidelijk.