BMW bestudeert een nieuw systeem dat de zichtbaarheid voor auto’s met radars verbetert. Ze zijn zo groot als een golfbal en kunnen worden gemonteerd op de stuuruiteinden waar normaal gesproken de contragewichten zitten.
In de auto-industrie wordt radar steeds meer toegepast voor intelligente cruise control. Dat wil zeggen dat de auto afremt als het voertuig voor je vertraagt. Radar wordt ook gebruikt op zelfrijdende auto’s, die zo in kaart kunnen brengen wat er om de auto gebeurt. Maar ze kunnen niet altijd alles zien. Kleine, snel bewegende objecten, zoals motorfietsen, kunnen namelijk aan hun zicht ontsnappen waardoor zeer gevaarlijke situaties ontstaan. Daarom schijnt BMW te werken aan een radarreflectorsysteem dat door voertuigen in de buurt kan worden waargenomen. Het systeem wordt veel gebruikt in de scheepvaart en BMW wil het verkleinen zodat het gemakkelijk op een motorfiets kan worden gemonteerd.
Radars niet alleen voor BMW
Te oordelen naar de octrooien is het apparaat ongeveer zo groot als een golfbal, die gemakkelijk kan worden gemonteerd op de plaats van de contragewichten aan het stuur of in de wielnaaf. Hun rol zou zijn de radargolven te weerkaatsen die worden uitgezonden door in de auto gemonteerde apparaten, waardoor deze laatste nauwkeuriger en doeltreffender kunnen zijn. Te oordelen naar het octrooi zelf lijkt het er bovendien op dat het door BMW ontworpen apparaat plug-and-play is en vooral op elk type motorfiets kan worden gemonteerd. Om meer te weten te komen, moeten we wachten op een officiële aankondiging van het Beierse bedrijf.