BMW werkt aan een nieuwe generatie elektronische besturingen voor motorfietsen. Het concept is eenvoudig: het beheersen van gripverliezen door het voorkomen van de oorzaken die deze kunnen veroorzaken. En da’s een heel andere werking dan de systemen die vandaag de dag worden gebruikt.
Hoewel de motorelektronica de afgelopen jaren een indrukwekkende ontwikkeling heeft doorgemaakt, laat een van de laatste door BMW geregistreerde patenten zien dat we nog steeds niet alles hebben gezien. Het is een veiligheidssysteem dat ontworpen is om gripverlies te voorkomen en te beheersen op een heel andere manier dan tot nu toe het geval was. ABS- en tractiecontrole-systemen doen hun werk nu heel goed, maar ze grijpen alleen in als gevolg van een verlies aan grip, d.w.z. ze reageren op een fenomeen dat zich al heeft voorgedaan. Nu werkt de in München gevestigde fabrikant aan voorkoming.
Het beeld dat bij het patent hoort verduidelijkt het idee: op de motor richten verschillende camera’s vlak voor het gebied voor het voorwiel. Door de beelden van elk van deze camera’s te combineren is het mogelijk om een driedimensionale weergave van het asfaltoppervlak te bouwen. Het systeem detecteert dus de ruwheid van de weg, vergelijkt deze met de gegevens in het geheugen en wijzigt de instellingen van de systemen van de motor aan de hand van de asfaltcondities. Er zijn ook akoestische sensoren die gericht zijn op de contactpunten van de voor- en achterbanden. Veranderingen in het geluid kunnen op hun beurt duiden op een ander oppervlak of een verlies van grip. Het is ook mogelijk om gegevens over het systeem in te voeren, zoals de eigenschappen en de druk van de banden, de snelheid van de motorfiets, het door de motor geleverde koppel, de stuurhoek, de hellingshoek, de positie van het gashendel en de uitgeoefende remkracht.
Wees echter niet ongerust, het zal nog lang duren voordat een dergelijk complex systeem in productie kan worden genomen. Maar de ‘intelligente’ vering leek ook krankzinnig idee. De toekomst gaat die kant toch op.