BMW heeft een nieuw octrooi aangevraagd voor adaptieve koeling voor motorfietsen. Adaptieve koeling kan een verbeterde aerodynamica en efficiëntie van motorfietsen mogelijk maken. Zoals bij veel moderne auto’s van BMW worden de belangrijkste luchtinlaten afgedekt door beweegbare sluitingen wanneer maximale koeling onnodig is. BMW is van plan dit concept ook toe te passen op hun motorfietsen.
De octrooiaanvraag beschrijft dat motorfietsradiatoren ontworpen zijn om zoveel mogelijk luchtstroom te ontvangen om optimale koelprestaties te bereiken. Dit resulteert in een aantasting van de aerodynamica omdat de radiator een aerodynamisch obstakel vormt.
Werkt BMW aan comeback van de elektrische standaard?
De oplossing is volgens BMW een luchtinlaatsysteem dat naar wens kan worden geopend of gesloten. Na het sluiten van de luchtinlaat wordt de lucht rond de radiator geleid, wat de luchtweerstand en de inefficiëntie moet verminderen. De servomotor synchroniseert de lamellen met de koelbehoefte van de motor en past de opening naar behoefte aan.
Hoe het werkt?
De onlangs ingediende octrooiaanvraag van BMW beschrijft een ‘kantelend voertuig met een koelregeling, met een beweegbare luchtgeleider’. Het sluitsysteem is vóór de radiator van een vloeistofgekoelde boxermotor geplaatst. Het is bedoeld om zowel koeling voor een krachtige motor als een betere aerodynamica te bieden wanneer de motor niet onder volle belasting werkt.
BMW produceert al actief geregelde koeling voor hun auto’s. Als de voordelen zo groot blijken te zijn als in de octrooiaanvraag wordt gesuggereerd, zal het nauwelijks een uitdaging zijn om dit over te brengen op motorfietsen. De afbeeldingen in de octrooiaanvraag tonen een BMW GS, wat een aanwijzing kan zijn dat het systeem al in de komende GS 1300 gebruikt wordt. Anderzijds is het ook zo dat octrooiaanvragen geen garantie zijn dat het octrooi daadwerkelijk in een productiemodel zal worden geïmplementeerd.
BMW’s adaptieve koeling zou een veelbelovende technologie kunnen zijn voor de toekomst van motorfietsen. Het zou de efficiëntie van motorfietsen naar behoefte kunnen verhogen en kan toekomstige motorfietsen milieuvriendelijker en energiezuiniger maken.
Oude wijn in nieuwe zakken lijkt mij…wordt of werd al bij meerdere verbrandingsmotoren toegepast, ook aggregaten