Tijdens de BMW Digital Days in Mallorca, waar BMW een blik werpt naar de nabije toekomst, stond ook een 3D geprint frame en voorvork met een S1000RR blok erin.
Voor BMW is driedimensionale printtechnologie allang niet nieuw meer. In de (elektrische) auto’s i8 Roadster en Coupé, die eind dit jaar bij de dealer zullen staan, worden al onderdelen gebruikt die zijn gemaakt met deze techniek. Binnenkort ziet ook het Mini-project ‘Yours Customized’ het levenslicht. Kopers van dit gehypte karretje kunnen hun vierwieler naar eigen smaak verfraaien met 3D geprinte componenten en accessoires.
Voor het getoonde frame en achterbrug werden de onderdelen laag voor laag opgebouwd. Het resultaat is duidelijk: vormen die nooit haalbaar zouden zijn met de huidige giettechnieken zijn nu wel mogelijk.
3D printen heeft volgens BMW twee grote voordelen: het productieproces is kort en goedkoop. Wat dat betreft staan we aan het begin van een revolutie. De voortekenen zijn al zichtbaar, met uit titanium gespoten remklauwen tot complete auto’s, en ja zelfs supercars.
Dus bestaan er ook geen problemen om een compleet frame met toebehoren te printen dat sterk genoeg is voor een 200pk blok. Als je een supercar kunt printen, is het materiaal sterk genoeg voor een S1000RR.