donderdag 21 november 2024

BMW Motorrad onthult BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad heeft de bijna productieklare BMW Concept F 450 GS gepresenteerd. Dit model biedt een voorproefje van wat we kunnen verwachten van een toekomstige BMW GS, speciaal ontworpen voor het A2-rijbewijs. De Concept F 450 GS positioneert zich tussen de BMW G 310 GS en de krachtigere F 800 GS / F 900 GS modellen. Deze nieuwe motorfiets richt zich op rijplezier en toegankelijkheid, zonder in te boeten op prestaties. Met een lichter gewicht en een krachtige motor is het volgens BWM een ideale keuze voor zowel beginnende als ervaren rijders. BMW Motorrad benadrukt met deze conceptmotor zijn toewijding aan innovatie en diversificatie binnen het GS-segment. De F 450 GS belooft niet alleen een uitstekende rijervaring maar ook de mogelijkheid om avontuurlijke ritten aan te gaan.

BMW pakt uit met indrukwekkende vierklapper

“Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe BMW Concept F 450 GS lag onze focus op het realiseren van de beste rijeigenschappen in dit segment, gecombineerd met sterke prestaties en optimale toegankelijkheid, wat voor ons van essentieel belang was. Het rijplezier op de weg en offroad is een topprioriteit voor deze A2 BMW GS”, zegt Sepp Mächler, Product Manager.

Net als bij de Trophy-versie van de BMW R 1300 GS staat het kleurenschema van blauw, wit en rood met de basiskleur Racing Blue metallic niet alleen voor de hoogste prestaties en kwaliteit, maar ook voor het zeer dynamische en offroad-gerichte karakter.

Nieuw ontwikkelde tweecilindermotor

De nieuw ontwikkelde tweecilinder lijnmotor onderscheidt zich door zijn bijzondere karakter en toerengretigheid, mede dankzij een speciale ontstekingsvolgorde die nog nooit eerder is toegepast. Volgens de A2-klasse levert deze motor de volle 48 pk en levert zelfs bij lage toerentallen veel koppel. De compacte afmetingen van de motor, een uitstekende verhouding tussen cilinderinhoud en vermogen en het lage gewicht zijn het resultaat van innovatieve oplossingen en het gebruik van lichtgewicht materialen, zoals magnesium.

Prestaties: een machine voor on- en off-road.

Aan de chassiszijde stelt de BMW Concept F 450 GS volgens de Duitsers nieuwe normen in dit segment met hoogwaardige technologie. “We konden met een schone lei beginnen met de ontwikkeling van dit voertuig. Het doel was om uitstekende offroad-capaciteiten mogelijk te maken en tegelijkertijd een wendbare en nauwkeurige bediening op de weg mogelijk te maken. Daarom is de BMW Concept F 450 GS uitgerust met een volledig instelbare up-side-down voorvork en een schokdemper met belasting afhankelijke demping, gebaseerd op technologie uit de rally- en endurosport. Door doelgericht gebruik te maken van een lichtgewicht constructie en andere geavanceerde oplossingen kunnen we een sensationeel licht voertuig creëren dat dicht bij het vereiste minimumgewicht in de A2-klasse van 175 kg ligt”, zegt Marc Weber, hoofdingenieur van de BMW Concept F 450 GS.

Diverse uitrusting voor veiligheid en comfort.

Geïnspireerd door zijn grotere broer, de BMW R 1300 GS, stelt de Concept F 450 GS ook nieuwe normen op het gebied van veiligheid en functionaliteit. De relevante functies variëren van BMW Motorrad ABS Pro (afhankelijk van de hellingshoek) tot vrij configureerbare rijmodi. Met BMW Motorrad Connectivity aan boord en het 6,5-inch TFT-scherm wordt de koppeling van de motorfiets en smartphone en andere accessoires mogelijk gemaakt.

Een blik in de toekomst.

De vraag die opkomt bij het bekijken van de BMW Concept F 450 GS is: wat kunnen we verwachten in een productieversie? Johann Simon, voertuigprojectmanager van de Concept F 450 GS, legt uit: “Zeker geen compromissen. In navolging van de zeer sportieve offroad-focus van de Concept F 450 GS, zullen we de fiets zo dicht mogelijk bij dit concept implementeren. We passen alleen de zithoogte aan voor een betere toegankelijkheid en eenvoudigere bediening. Als alternatief voor de kruisspaakwielen (19 inch voor, 17 inch achter) zijn ook lichte maar zeer sterke wielen van gegoten aluminium in dezelfde afmetingen denkbaar.”

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment spelen motoren een grote rol in zijn leven en die rol is als hoofdredacteur alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen