Active Cruise Control kennen we al jaren in auto’s. Maar tot dusver nog niet in een motorfiets. BMW Motorrad introduceert deze vorm van cruise control binnenkort om motorrijders een compleet nieuwe en comfortabele rijervaring te bieden.
Het systeem maakt rijden op de motorfiets meer ontspannen doordat het de snelheid automatisch aanpast aan die van een voorligger. Bovendien houdt het systeem de afstand groot genoeg voor veilig remmen.
ACC is in samenwerking met partner Bosch ontwikkeld. De vele jaren ervaring met bestuurdersassistentiesystemen voor auto’s bij BMW en Bosch is benut om de technologie geschikt te maken voor toepassing op motorfietsen.
Even simpel de werking: als een voertuig voor de motorfiets vertraagt dan vermindert ACC (wanneer ingeschakeld) de snelheid. De berijder kan kiezen uit drie niveaus voor de te bewaren afstand. Het activeren van ACC en het instellen van de afstand kan gemakkelijk met een schakelaar. De ingestelde waarden worden weergegeven in het TFT-kleurendisplay.
De berijder kan bovendien kiezen uit twee standen: Comfort of Dynamic. Afhankelijk van de gekozen modus reageert de motorfiets gedoceerd of juist dynamisch op snelheidswisselingen van de voorligger. De afstandscontrole is uit te schakelen om het gebruik van Dynamic Cruise Control (DCC) mogelijk te maken.
In bochten kan ACC desgewenst automatisch de snelheid minderen voor een comfortabele hellingshoek. Als de motorfiets schuin in de bocht ligt dan zijn remmen en accelereren gelimiteerd, zodat de berijder niet plotseling wordt verrast door een te abrupt afremmende of optrekkende motorfiets. Maar let wel, BMW Motorrad ACC is een assistentiesysteem waarbij de berijder altijd de verantwoordelijkheid heeft en kan ingrijpen als het nodig is.
nou, dat wil ik niet meemaken! grijpt de motor in, heb je net je stuur niet helemaal goed vast of je aandacht op iets anders, wat gebeurt er dan? uitglijden?