BMW is nog op zoek naar een range extender voor de elektrische i3. Volgens de laatste berichten wordt daarvoor gebuurt bij BMW Motorrad. BMW heeft voor 2013 de elektrische i3 op de planning staan. Die auto is in eerste instantie helemaal elektrisch, maar er wordt ook gewerkt aan een versie met range extender. Daarbij zorgt een verbrandingsmotor voor prik voor de accu’s als die leeg raken.
Als krachtbron voor de i3 zou een motorfietsmotor zin gekozen. BMW's technisch directeur Ulli Kranz heeft dat bevestigd tijdens een interview in Amerika. “We kijken voor die motor verder dan alleen de autotak,” aldus het officiële commentaar van BMW Nederland. “Uiteindelijk moet de i-reeks zorgen voor de mobiliteit van de toekomst, daar zouden dus best een synergie tussen auto’s en motorfietsen uit kunnen voortkomen.”
Als het zo ver komt, is de meest aanwezen kandidaat de 798 cc tweecilinder met een vermogen van 75 pk. Dat is een lijnmotor die wordt geproduceerd bij Magna Steyr in Oostenrijk. De productie van de i3 start aan het einde van 2013 in de BMW-vestiging in Leipzig.
Bron: Autoweek