Foto’s van de nieuwe BMW M1000R zijn er niet. Daarom gebruiken we de 2022 BMW S1000R als illustratie.
Vroeger draaiden streetfighters vooral om zelfgemaakte creaties. Menig gecrashte GSX-R1100 keerde terug op de weg met aftermarket koplampen en een breed stuur om op het vervangen van dure OEM-carrosseriepanelen te besparen. Maar nu worden door de meeste merken ‘fabriek-streetfighters’ gevoerd. Voor 2023 staat BMW op het punt zijn kaarten op tafel te leggen met de lancering van de nieuwe M1000R.
Momenteel kun je bij een BMW-dealer binnenstappen en wegrijden op een S1000R. Dat is in wezen een uitgeklede naakte versie van de S1000RR-superbike. Maar BMW heeft tot nu toe afgezien van de meest krachtige versie van zijn viercilindermotor. Terwijl het blok van de S1000RR meer dan 200 pk levert, moet de S1000R het doen met de terug getunede versie van 162 pk van de S1000XR. Dat is misschien meer dan genoeg om er een spannende rit van te maken, maar in een spec-sheet gevecht met Ducati’s 205 pk sterke Streetfighter V4 en MV Agusta’s al even krachtige Brutale 1000 komt de huidige BMW naked tekort.
Zo bouwt BMW de R1250R en S1000RR
Alternatief
In 2023 is er een alternatief voor motorrijders die het Duitse karakter van de BMW willen combineren met de pure prestaties van het Italiaanse duo: de BMW M1000R. Net zoals BMW de M1000RR creëerde als homologatie-superbike om exotische onderdelen te kunnen gebruiken in de productieracerij, zal de M1000R een high-end model zijn dat zijn uiterlijk leent van de S1000R, maar vertrouwt op de prestaties van de S1000 RR. We hebben nog geen foto’s van de motorfiets en zijn ongewis over de finesses, maar eind november gaan we de nieuwe BMW M1000R testen. Wel hebben we een paar aanwijzingen uit typegoedkeuringsdocumenten gevonden.
Het belangrijkste getal is het vermogen, dat uitkomt op 207 pk, identiek aan de bijgewerkte S1000RR van 2023, die later dit jaar zijn debuut maakt. Dat is 1,3 pk meer dan de Streetfighter V4 of Brutale 1000, waardoor de M1000R fier bovenaan het lijstje ‘Meest Krachtige Hypernakeds’ staat. Met meer dan 40 pk meer de S1000R is de M1000R uiteraard een aanzienlijk snellere motorfiets. Zijn topsnelheid bedraagt 280 km/u, tegenover 254 km/u voor de S1000R en slechts 23 km/u minder dan de veel meer aerodynamische en voor 2023 vernieuwde S1000RR superbike. Het blok van de M1000R heeft exact dezelfde specificaties als die van de S1000RR uit 2023 (net als de M1000R hebben we de vernieuwde S1000RR ook nog niet gezien, maar wel de specificaties). Het maximumvermogen wordt geleverd bij 13.750 tpm, en het maximumkoppel van 113 Nm bij 11.000 tpm. Het maximumvermogen van de S 1000 R ligt daarentegen bij 11.000 tpm en het maximumkoppel bij slechts 9.250 tpm, waaruit blijkt hoe anders de M1000R straks zal aanvoelen tijdens het rijden.
Typegoedkeuringspapieren
Hoewel de typegoedkeuringspapieren van de M1000R geen details geven over de ophangingscomponenten van de motorfiets, kunnen we vaststellen dat deze zijn gewijzigd. De totale lengte is iets korter, maar de wielbasis is bijna een 25 mm langer dan die van de S1000R. De M1000R is ook ongeveer 38 mm breder dan de S1000R en 63 mm hoger, wat wijst op veranderingen aan de carrosserie en de zithouding. Om bij te blijven bij de concurrentie lijkt een set winglets een waarschijnlijke toevoeging aan de styling. En wellicht komt er een kleine kap boven de koplamp om de rijwind af te buigen.
Net als de M1000RR krijgt de M1000R bredere wielen dan het basismodel, met een 200-achterband in plaats van de 190/55-17 van het huidige model. Dat zou een aanwijzing kunnen zijn dat hij dezelfde carbon wielen krijgt als de M1000RR, hoewel uit de specificaties blijkt dat hij niet lichter is dan de standaard S1000R, met een rijklaar gewicht van 199 kilo.
Zonder te weten of de M1000R de ophanging en componenten als carbon wielen van de M1000RR krijgt, is het moeilijk om naar de prijs te gissen. Maar je kunt er zeker van zijn dat de prijs fors meer zal zijn dan die van de standaard S1000R, die in 2023 ook te koop blijft.