BMW onthult eindelijk de sluier van de sportieve crossover M 1000 XR, nog in prototypevorm, na eerdere spionagefoto’s en hints op sociale media. Ze geven technische specificaties en details over de lancering van het definitieve model.
Kracht en exclusiviteit “Met het M 1000 XR-prototype geven we een eerste voorproefje van het derde M-model van BMW Motorrad in ons jubileumjaar. We hebben de M 1000 XR, kortweg M XR genoemd, ontwikkeld op basis van de huidige S 1000 XR, S 1000 RR en M 1000 RR, als een sportmotorfiets voor lange afstanden met uitstekende langeafstandsvermogens en supersportieve rijdynamic voor op de weg en het circuit.” – Dominik Blass, Product Manager.
Met deze woorden publiceert het Beierse merk enkele officiële foto’s van de M 1000 XR, de meest sportieve en krachtige versie ooit van hun crossover, waarvan we al enkele foto’s hadden laten zien. De letter M staat voor BMW altijd synoniem aan topprestaties en richt zich op klanten met een sportief en exclusief DNA. BMW Motorrad heeft in 2019 al de succesvolle strategie van het M-gamma voor auto’s geïntroduceerd in de motorfietswereld en biedt sindsdien speciale M-uitrusting en M Performance-onderdelen aan. Met de M 1000 RR en de M 1000 R werden de eerste twee onafhankelijke M-modellen van BMW Motorrad geïntroduceerd in de daaropvolgende jaren.
Het M 1000 XR-prototype arriveert in het jubileumjaar van 100 jaar BMW Motorrad en geeft een voorproefje van wat een referentie zal worden op het gebied van sportieve crossovers wat betreft prestaties.
Motor en chassis De M 1000 XR wordt aangedreven door de viercilinder lijnmotor van de supersportieve BMW S 1000 RR met BMW ShiftCam-technologie voor variabele kleptiming en -lift. Het vermogen wordt aangegeven als meer dan 147 kW (200 pk) met een rijklaar gewicht van slechts 223 kg, dat nog verder kan worden verminderd en zelfs meer rijdynamiek kan bieden met het M Competition-pakket, verkrijgbaar als fabrieksoptie. De maximale snelheid van het M 1000 XR-prototype is ongeveer 280 km/u.
BMW Museum viert 100 jaar BMW Motorrad
Opvallende kenmerken van de uitrusting zijn de aerodynamische vleugels, ontworpen om meer stabiliteit te bieden en de neiging tot wheelies te verminderen door de aerodynamische belasting te verminderen. Hierdoor hoeft het tractiecontrolesysteem minder te corrigeren, wordt meer vermogen omgezet in acceleratie en kan de rijder snellere rondetijden behalen. De specifiek op het voorwiel gerichte zithouding zorgt voor betere motorbeheersing, vooral in de supersportmodus.
Net als de M 1000 RR en de M 1000 R is de nieuwe M 1000 XR voorzien van het M-remmensysteem, rechtstreeks ontwikkeld met behulp van de ervaring opgedaan met de remsystemen van BMW Motorrad in het Wereldkampioenschap Superbike. De M-remklauwen zijn voorzien van een blauwe geanodiseerde coating in combinatie met het beroemde M-logo.
Verwachte lancering dit jaar Verdere details zijn niet door BMW verstrekt, maar het merk heeft aangekondigd dat alle specificaties in de tweede helft van 2023 zullen worden onthuld.