De BMW M1000RR was de eerste motorfiets van BMW M Motorsports, en hoewel de machine een carbon-fiber upgrade was van de BMW S1000RR superbike, slaagde hij er niet in het segment te boeien, deels vanwege zijn forse prijskaartje en de grote gelijkenis met zijn meer ‘normale’ broer. Dat verandert voor 2023.
Compromisloos: 2023 BMW M 1000 R debuteert met 205 pk
Terwijl de 2023 BMW S1000RR een aantal noodzakelijke upgrades krijgt om de 1000cc-motorfiets op gelijke hoogte te brengen met de rest van het segment, heeft BMW Motorrad met de M1000RR de lat nog hoger gelegd.
Dat begint al visueel: de 2023 BMW M1000RR krijgt een opvallende voorkuip met een enorme luchtinlaat tussen de koplampen. De herziene koolstofvezel vleugels zetten de look van de M1000RR voort, maar nu met meer downforce (bijna 23 kilo bij 300 km/u). De 999cc-viercilinder presteert nog steeds een geclaimde 205 pk / 112,5 Nm – hetzelfde als de S1000RR, hoewel de motor sneller op toeren zou moeten komen dankzij de toevoeging van titanium Pankl-drijfstangen. De vernieuwde BMW M1000RR is overgoten met koolstofvezel en heeft een gewicht van 192 kilo – 5 kilo lichter dan een standaard S1000RR.
Nieuw voor 2023 is de optie om de koolstofvezel wielen te vervangen door een set gesmede aluminium wielen, wat een tegenstelling lijkt van wat BMW probeert te bereiken met de M1000RR. Kennelijk wordt hiermee een buiging gemaakt naar de mark waar sommige rijders vrezen voor de levensduur van koolstofvezel wielen.
Over het geheel genomen is het pakket visueel aantrekkelijk – iets waar de huidige generatie S1000RR / M1000RR ook geen last van had. Er zullen minstens 500 exemplaren worden gemaakt om aan de homologatie-eisen te voldoen, en de motorfiets is al FIM-legaal. Verwacht de 2023 BMW M1000RR rond januari 2023 bij je lokale dealer. De vanafprijs is € 39.800,-. Info op www.bmw-motorrad.nl.